Jullie kennen vast wel allemaal de hondenfluisteraar Cesar Millan van TV. Toen ik net aan het poetsen was in huis, zag ik uit het raam een vrouw met een hond lopen. Zelf ben ik een honden liefhebber en heb meerdere honden gehad. Toen ik in bezit zat van een bordercollie Max heb ik veel afleveringen van Cesar Millan gezien. Ik probeerde dan ook altijd zijn advies te volgen en vast te houden. Ik ben de leider, de hond volgt mij. Dat betekende dat de hond achter jou aan loop en niet andersom.

Helaas als je zelf rond kijk, zie je veel mensen de hond uitlaten. Maar eigenlijk laten de honden hun baasje uit. De hond voorop en het baasje, niks vermoedend erachter aan.

Wat heeft dit nu met geloof te maken, denk je dan. Jezus zegt, als je bij Mij wilt horen. Laat alles los en volg Mij. Zet Mij op nummer één en ik zal jou leiden, beschermen en alles in overvloed geven. Ben ik z’n trouwe volger? Helaas niet, ik ben doormiddel van het touw verbonden met Jezus, wat ik ook doe. De touw die eens verbonden is bij mijn bekering blijft verbonden! Maar helaas laat ik Jezus vaak achter mij lopen en dan val ik en struikel ik. Ik probeer zelf de weg te vinden, maar op deze manier kan Jezus nooit mij leiden en mij daarheen brengen, waar ik heen moet.

Voor mij dus een opdracht, mijn leven een stuk makkelijker te maken. Laat Jezus voorop lopen en ik volg. Het nummer van Nick en Simon ‘Kijk omhoog’ die beluister ik vaak. Als ik het soms even niet zie zitten. Dit nummer laat horen waar dit gedeelte overgaat. Laat het los en kijk naar Jezus, de rest gaat vanzelf weer voorbij. Hij zorgt voor mij en jou, hoe hard jij ook rent, hoe langzaam jij ook loop. Jezus blijft verbonden met jou, maar Hij geeft jou de mogelijkheid om in vrede te wandelen zonder last.

