Wat ga ik vandaag delen, wat ga ik wel en niet vertellen? Kom net uit het ziekenhuis met mijn jongste zoon. Hij heeft een magneet bal in geslikt en gelukkig hoeven er geen verdere maatregelingen te gebeuren. Mijn andere zoon fietsten gisteren zonder te kijken de straat over en gelukkig zag de auto hem voorbij gaan. Pff zal er niet aan moeten denken. Maar het gebeurd, het leven is kwetsbaar en kan iedere moment voorbij zijn. In ons familie is het op moment afwachten of iemand het de zomer nog haalt. Dat betekend voor mij een persoon wat het dichts bij mij staat die dan komt te overlijden.

Als kind wel eens een begrafenis meegemaakt, maar van iemand die niet op verjaardagen komt, of feestdagen enz. Nieuwe periode voor mij komt eraan. Van iemand afscheid nemen, waar je eigenlijk nog geen afscheid van wilt nemen. Iemand die je bewonderd en jou geaccepteerd heeft voor wie ik ben.

Ik weet nog goed dat ik jaren geleden voor het eerst een begrafenis heb meegemaakt van iemand die niet geloofde. Wat was dat raar en kaal en leeg. Hij leefde en is nu dood, tot ziens! Heel apart om dat te hebben meegemaakt. Ik zeg tegen mijn man vaak, als ik dood ga is het feest. Iedereen zal niet om mij heen kunnen; overal foto’s van mij, iedereen krijgt lasagne en rode wijn. Witte rozen met gele bloemen en feestelijke liederen. Voor mij mag het een mooie afscheid worden, waar iedereen (die dat leuk vind) afscheid van mij kan nemen, maar voor tijdelijk! Want ik wacht in de Hemel gewoon opdat moment dat ik jullie weer zie! Ik ben dan nog mooier en gelukkig blijf ik altijd jong in de Hemel en zal geen verdriet meer kennen, geen angst, geen pijn of dood. Ik ben dan thuis bij mijn Vader en mag in de eeuwigheid met Hem feest vieren. Dus waarom zal ik als ik dood ben feest vieren in de Hemel als jullie op aarde treuren. Jullie mogen dan ook blij zijn, het is niet erg. Wel mag je huilen omdat je mij dan mist.

Maar goed, ik geloof in een leven na de dood. Veel mensen niet en dan stopt het in eens. Het leven is dan voorbij. Sommige geloven dan dat je terug komt in een ander persoon enz. Zo heeft iedereen zijn of haar ideeën. Maar ik hoop natuurlijk en ik bid dat mijn lezers allemaal terug zie in de Hemel. Dat wij samen in de eeuwigheid mogen feest vieren. Wie wilt er niet in een stad  wonen met gouden straten! Hoezo hier veel geld sparen, wat je niet mee kan nemen. Terwijl het op jou wacht in de Hemel. Ik denk dat wij geen koop en verkoop meer zullen hebben in de Hemel. In alles is voorzien en meer dan genoeg!

Ik vertelde laatst tegen mijn kids over de Hemel. Hahaha, die denken dat ze nu in de Hemel super krachten hebben. Wij praten en fantaseren daar dan over en ik geef dan aan een tijger als huisdier te willen hebben. Oh wat gaaf lijkt mij dat. Wilde dieren die door de straten lopen, kinderen die met slangen kunnen spelen enz. Wat een mooi voortuit zicht.

Ik wou dat iedereen de dood niet zien als waar je bang voor moet zijn, maar dat de dood is van een nieuw begin. Nieuwe thuis en een perfecte wereld die eens gemaakt is en weer zal herleven. Ik weet niet hoe het is om je kind te verliezen, ik weet niet hoe het is om je vader of moeder te moeten begraven. Wel weet ik dat het oké is. Wij mogen een stukje vrede ervaren, stukje rust ervaren dat het oké is. Je mag verdrietig zijn, omdat die persoon er niet meer is. Je mag boos zijn, omdat die persoon eerder is gegaan dan jij enz. Maar weet dat die persoon in veilige handen is en thuis is, waar je hem of haar weer zult zien.

Ik zat laatst hierover na te denken, als Jezus de mens zoveel lief heeft. Is het dan niet mogelijk dat wanneer iemand sterft opdat moment Jezus ziet en dat Hij vraagt ga jij met mij mee? Dat ze ja kunnen zeggen tegen Jezus en boem, ze zijn gered voor de eeuwigheid. Veel mensen is bewezen, zien een licht iets vlak voordat ze dood gaan. Mijn Jezus heeft zoveel liefde voor de mens, ik denk dat hier wel een kern van waarheid in zit. Het staat niet in de Bijbel, volgens mij. Maar mijn gevoel zegt dat het waar is. Jezus brengt de mensen thuis, mensen waar Hij zielsveel van houd!

Mijn geloof is sterk en ik bid dat mijn geloof sterk blijft. Ik bid dat als ik dit moet mee maken, wat bijna ieder mens meemaakt. Dat ik zwak mag zijn zodat God mij nog sterker kan maken! Want Hij is het die ons eruit trekt uit de diepste put. Hij is het die ons draagt in moeilijke tijden.
Ik zal niet weten wat ik zal moeten zonder mijn man, ik hoop dat hij weet wat hij voor mij betekend. Hij is mij alles! Mijn kinderen geef ik aan, dat ik er ben altijd in hun hart. Dat ik hoop de lessen die ik ze meegeef, dat ze mogen koesteren in hun hart. Meedragen en over zullen brengen aan hun kinderen. Ik kan niets meer dan alleen bidden en vertrouwen op God.
Veel mensen denken dat het God schuld is als iemand dood gaat. Dat geloof ik niet! God laat niet een auto botsen tegen een andere auto enz. God kan alleen met de dingen die ons overkomen, ons de kracht en liefde geven om alles wat wij doormaken te doorstaan. Hij gebruikt de moeilijke momenten om ons sterker te maken. God straft ons niet door ziekte of dood. Jij laat jou kind toch ook niet ziek worden of vergiften omdat het stout is geweest. Als een kind ziek is, dan verzorgen wij onze kinderen extra veel. Met biscuit op bed, warme kruik en veel liefde. Zo is mijn God ook voor iedereen! Als iemand het moeilijk heeft, ziek is enz. Dan zorgt Hij extra veel voor ons!
Dus stop met zeggen dat ziekte, oorlogen, dood door God komt. Maar maak gebruik van Zijn liefde en genade voor ons. Wetend dat het goed komt. Wetend dat Hij ons draagt en wetend dat Hij voor ons loopt om de moeilijke wegen die wij bewandelen, makkelijker maken. Amen
