Oké, zit nu te luisteren naar een preek op de radio en die wil ik graag met jullie delen, want het is een gave preek!! Ondertussen dat ik beluister typ ik mee.

Als Nederland voetbalt is heel Nederland gekleurd in oranje. Als ze winnen gaat het dak los en zijn wij uitbundig blij. Wij zeggen ”wij hebben gewonnen”. Maar wij hebben niks gedaan, maar voelen ons wel betrokken bij deze overwinning en het veranderd onze houding. Wij voelen ons sterk en onoverwinnelijk. Wij voelen ons trots en praten met blijdschap, al het nare is even weg en denken wij niet aan.

Zo is het ook met Jezus Christus, Hij heeft 2000 jaar het offer gebracht. Hij heeft het duisternis overwonnen en verslagen. Door aan het kruis te gaan voor onze zonden. Wij mogen staan in deze overwinning, want dat beïnvloedt ons gedrag en spreken, als wij weten wie wij werkelijk zijn.

Leeuwen in Afrika zijn wild en gevaarlijk. Je voelt zijn aanwezigheid en kracht. Als je dan kijkt leeuwen in het circus zijn zenuwachtig want er is iemand met een zweep. De leeuw moet allerlei trucjes doen. Wij hebben het gedrag van de leeuw beïnvloed. Mensen klappen dat de leeuw deze trucjes kunnen doen. Alleen doen we dat omdat er een man is met een zweep. Anders was de leeuw weer terug gegaan in zijn kooi.

Wij zitten niet in de kerk bij elkaar om iedereen aan te steuren. Dat de dominee de man is met een zweep en iedereen stuurt. Wij zijn niet geroepen om gestuurd te worden. In de kerk moeten wij mensen terug brengen naar oorspronkelijke waarheid. Wij zijn de leeuw in vrijheid in het wild. Zo bedoeld God ook voor ons leven. Maar wij moeten onze omgeving optrekken want Jezus is ons leven. In Hem leven wij en Jezus leeft in ons!
Als wij werkelijk weten wie wij zijn. Dan ga je jou gedrag niet aanpassen dat je gewenst wordt of geliefd wordt. Wij zijn niet gemaakt om gesteurd te worden.

Wij zijn hebben de autoriteit van rechtvaardigheid. Waar wij zijn op een plaats heeft invloed. Wij moeten begrijpen dat wij dood zijn in deze wereld en levend zijn geworden in Jezus Christus. Als je deze waarheid kent dan veranderd dat je leven hoe jij in de wereld leeft. Het veranderd je wereld hoe je ernaar kijkt. Je leeft nu in de waarheid en kennis dat Jezus de waarheid is. Jezus zegt: Ik ben gekomen zodat jij leven zal hebben.

Daarom is het belangrijk dat wij weten wie wij zijn in Jezus Christus. Maar wij christenen zijn vaak zo blij om het leven te delen als wij samen zijn. Maar vergeten bekrachtig ons om in deze wereld in te gaan.

Jeruzalem is de stad van God. De plaats van vrede wanneer de Joden spreken over vrede, dan hadden ze het niet over oorlog, maar de aanwezigheid van God. Salom is een rijk woord in Hebreeuws. Compleet zijn en thuis zijn betekend dat. In de hele Bijbel wordt deze naam gebruikt. Bij de Jordaan bouwen ze een altaar met ongebroken stenen, dat woord ongebroken betekend Salom. Is voorledig en hoop. De Joden leven in de stad van vrede. Maar door de Bijbel heen is er een stad die het tegendeel is van Jeruzalem. Babylon is het tegendeel van de Jeruzalem dat wordt 400 maal beschreven in de Bijbel. De Joden hadden een hekel aan Babylon. Wanneer je iemand deed uitschelden zei je tegen die persoon ”ga maar lekker naar Babylon”.

Maar het onwaarschijnlijke gebeurde. Babylon heeft Jeruzalem veroverd en namen de mensen mee naar Babylon. De Joden konden niet geloven dat ze in de stad wat ze verafschuwen dat ze daar zijn. De Joden gingen bij de rivier zitten en speelde op hun harp. De mensen van Babylon vragen of ze voor hun kunnen zingen, dan zingen ze ”bij de rivier van Babylon” staat in de Bijbel.

Wij kunnen toch onze God niet groot maken met liederen in Babylon. Wat wij koesteren onze erfenis kunnen hier toch niet geprezen worden? Dan moeten wij terug naar Jeruzalem. De Joden konden hier hun God niet uitdrukken, dus ze wachten opdat God hun ging redden uit Babylon. Maar op die plek en in die tijd sprak God tegen ze.

In Jeremia 11 wordt het verhaal beschreven. God zegt ik ken jullie gedachten spreekt de Here, de gedachte van vrede en niet van kwaad. Hier wil ik jullie een toekomst en hoop te geven terwijl jullie hier in Babylon zijn. Ik heb gedachten en ideeën, het zijn goede gedachten. Maar de Joden begrepen niet wat God bedoelde, het lukte ze niet om de vrede te vinden op de plek waar hun heen zijn gebracht. Maar God bedoelt u dat wij hier heen moesten, zeggen de Joden. Ja zegt God zo kan ik alleen Salom in Babylon krijgen. Dat mijn volk, mijn mensen die de waarheid kennen de Salom het daar kunnen brengen.

Wellicht eb jij als je naar je werk gaat het gevoel dat je naar Babylon gaat. Wanneer je daaraan denkt en als daar geen veiligheid is luister naar wat God zegt in Babylon. Bid naar de Heer dat Hij jou rust geeft en de genade van Jezus vrede ervaart. Wij zijn geroepen naar plekken waar wij het liefst niet komen, onveilig en gevaarlijk. Zoek de Salom op de plaats waar God jou gestuurd heeft. Zodat jij vrede ervaart en God zet ons op plaatsen neer zodat wij God kunnen vertegenwoordigen. Wij moeten begrijpen dat wij in de kerk zijn niet om naar een programma te gaan, maar dat wij het programma zijn! Wij zijn het die God vertegenwoordigen. Je moet niet naar de kerk gaan om gezegend te worden. maar dat wij gestuurd kunnen worden en toe gerust kunnen worden. Zodat wij God kunnen vertegenwoordig.

Sommige zeggen, dank je wel voor de boodschap, gaan na het werk met drie scheppen teksten vertellen ze tegen hun baas. Maar als Jezus zijn discipelen uit stuurt zend Hij hun uit als lammen tussen de wolven. Ik weet niet maar als ik een discipel was geweest had ik mijn hand op gestoken. Ik ben liever een wolf, meer controle. Maar Jezus zegt ik zend jullie uit als lammen in een gevaarlijke wereld om daar Gods koninkrijk te vertegenwoordigen.

Wij vertegenwoordigen het ware systeem van het koninkrijk. Als het gebied zelf gerichtheid is en hebberigheid zijn, komen wij met liefde gaan met de kracht van de Heilige Geest te werk.

Vaak zie je dat wolven, het vlees tegen het vlees ontmoeten. Wij mogen elkaar ontmoeten met trots omdat wij verkondigen het leven en het licht voor deze wereld. Wij zijn geroepen om het verschil te maken in onze buurt. Nu denk je wellicht wat kan ik doen? Wat kan ik bieden?

Er is een principe in Marcus dat Jezus zegt om de mensen te voeden. De mensen zijn hongerig en Jezus zegt verdeel de groepen tussen 50 en 100 man. Ik weet niet hoe jij het vindt, maar als ik honger heb dan wordt ik een beetje knorrig. De discipelen breken de groep in 50 en 100 man. Jezus zegent de vijf broden en 2 vissen. Jezus breekt het brood maar geeft geen stapels vol aan de discipelen om uit te delen. Dan hadden de discipelen veel meer gerust gesteld zijn en vertrouwen en trots kunnen zijn. Maar Jezus zegt ga met dit stukje brood de mensen voeren.

Kan mij wel voorstellen, de discipelen kijkend naar al die mensen dat kleine stukje brood in hun handen vast. Hoe ga ik dit doen? Jezus zegt ga naar de mensen heen, voel jij de spanning? Met lood in hun schoenen lopen ze niet eerst naar de 100, maar de 50 man toe. Het eerste stukje wat afgebroken wordt is een heel klein stukje. Zodat hij er lang mee kan doen.

Kun je voorstellen de persoon die als eerste het kleine stukje krijgt hoe zich zal voelen? Was dit alles, al die moeite om dit kleine stukje? De discipel breken weer een stukje en nog een stukje. Terwijl hij breekt gebeurd er een wonder. Dat stukje brood wordt niet minder, Jezus genade voelt hij door zijn handen. Steeds meer krijgt hij besef en nu is hij niet meer te stoppen. Hij is blij en roept het uit, hier is nog een stuk, hier heb je nog een stuk. Kom maar halen want er is genoeg!

Wat voor verschil kan ik maken? God zegt begin met het breken van één stukje. Begin maar met een klein stukje. Misschien je eerste getuigenis, iemand in nood helpen of extra mensen te dienen in je werk. Maar begin met breken met stukjes.

Laten wij samen bidden. Als jij een nieuw uitdaging in wilt stappen met God. Als jij Gods hand voelt op jou leven en nog nooit de stap heb gezet. God wilt jou vrij zetten dan wil ik jullie uitnodigen om die zegen te ontvangen en dat jij uit gezonden kan worden. Mensen die gehoord hebben over Jezus, maar nog nooit je leven aan Hem hebt gegeven. En wil jij nu die uitnodiging aangaan dat jij naar een nieuwe stap gaat. Dat God door jou heen kan werken en helpen. Als jij voelt dat God jou roept en een plan heeft met jou leven. Pak jou moment nu!

Vandaag willen wij mensen zenden in Gods leven in hun roeping. Jullie willen dat God jullie gebruikt in jou werk, en in de kerk in jou hele wereld. Vandaag zenden wij mensen uit, vandaag zijn hier docenten die weten dat ze uit moeten gaan, mensen die zaken doen kunnen het verschil maken. In de media laten weten dat God het is die hun de talent heeft gegeven. Misschien ben je op een gebied dat je een verschil kunt maken in jou wereld en dat God een doorbraak wilt geven. God wilt zijn liefde en grootheid geven.

BID DAN MEE:
Vader God in de Hemel, dank u wel voor deze mensen, zij ervaren dat Uw hand op hun leven rust. Vandaag willen wij deze mensen uitzenden in de kracht van de Heilige Geest. Dat ze de waarheid hebben ontvangen dat Jezus Christus ons in deze wereld heeft gezet. Niet om ons terug te halen uit deze wereld maar dat wij U vertegenwoordigen van de Salom van u God. Wij spreken leven en zegen uit en zend jou uit in de naam Jezus Christus en danken U voor dit moment en brengen u alle eer en glorie!! Amen

Wauw wat een woord en zegen! Ik heb het natuurlijk wel een beetje bewerkt daarna om het begrijpelijk te maken de tekst. Maar wat gaaf! Ik hoop dat jij er net zoveel vruchten uit haalt als ik. Ik voelde de kracht van God door mij heen en Zijn liefde voor ons allemaal. Wat verlang ik ernaar om naar huis te gaan. Gods zegen allemaal! Amen

2 thoughts on “Goed nieuws radio

  1. I have been browsing online more than 4 hours today, yet I never found any interesting article
    like yours. It’s pretty worth enough for me. In my view,
    if all website owners and bloggers made good content as you did,
    the net will be a lot more useful than ever before.

Geef een reactie

