Hoe leuker is het om te praten over vakantie. Vandaag is in het midden van Nederland de vakantie begonnen, althans wanneer de school uit is straks. Kinderen komen thuis en ouder zijn ontregeld. De school is dicht, de sportverenigingen gaan dicht en bepaalde opvang voor kinderen gaan ook dicht. Nu zes weken thuis de kinderen vermaken en op vakantie, oppas regelen enz. Hoop geregel en gesjouw.

Gisteren zei mijn man nog, waarom is er vakantie. Ik zei om tot rust te komen en zodat je weer met goede moet nieuw seizoen in kan. Mijn man moest wel lachen, rust thuis? Rust met de kinderen in huis, alle klusjes die staan te wachten en hele dag door je vrouw die aandacht wilt. Wel grappig, maar het is wel zo. Want wat is nu echt vakantie en rust? Wanneer ik echt rust ervaar is als ik en mijn man voor de tent zitten met kop thee en de kinderen lekker in de speeltuin aan het spelen zijn. Geen telefoon, geen was die gedraaid moet worden, geen verplichte bezoekjes afleggen, geen werk enz. Alleen buiten kop thee en genieten van de kinderen die aan het spelen zijn.

Totdat je weer naar huis moet en dan ligt er weer een hoop werk te wachten. Bergen vol met was en alles onder de zand. Waar is het goed voor? Waarom zoveel moeite voor een beetje rust er varen?

Ondertussen dat ik aan het typen ben, ben ik aan het nadenken. Want wat zegt de Bijbel over rust of vakantie. Vroeger hadden ze geen vakantie en ging inderdaad alles door. Wat wel staat is de zaterdag (sabbat dag) bij ons de zondag, rustdag. Dat brengt mij gelijk bij het volgende want iedereen is met hun gezondheid bezig. Iedereen wil fit en gezond zijn of worden als het er nog niet is. Maar de Bijbel is eigenlijk ook een gezondheidsboek. Hoe je als mens het beste met je lichaam, geest en gezondheid kan omgaan.

Zo staat er geen varkensvlees eten, veel groente, zondag niet werken een rustdag enz. Waarom zal God ons zulke dingen meegeven? Zodat wij een goed en gezond leven hebben. Varkensvlees is slecht voor je lichaam, de meeste zijn daar nu wel achter gekomen. Het is niet goed voor een mens omdat te eten. Zo is één dag rust gezond voor je wellzijn. Mijn man en ik hebben het een keer geprobeerd, ik probeer het nog steeds. In het weekend telefoon (mobiel) uit, geen laptop en alles op een rustige manier te doen. Onverwachts bij mensen op de koffie, wat tevens vaak veel leuker is. En ook gewoon even ECHT tijd voor elkaar. Iedereen praat erover hoe storend die mobiels zijn op verjaardagen enz. Maar iedereen is er net zo schuldig vaak aan.

Het is vaak een gewen en zo makkelijk. Maar ik geloof dat God ons wilt leren om één dag echt rust te nemen. Geen afleiding en even helemaal los van alles. Daarnaast hebben de Joden die leefregels nog steeds in gebruik. Het is de gezondste volk ter wereld en de rijkste volk. Men waarom kunnen wij ook niet dingen toepassen, tijd van rust en genieten. Niet alleen in de vakantie maar iedere week één dag. Het is lastig, ervaar ik zelf maar het maakt mij wel even los. Want wat ik eerder in mijn blog schreef. Het moet geen macht krijgen op mij. Want dan praat je over verslaving. Zo ga ik soms even het huis uit bewust zonder telefoon. Even los van alles, heerlijk!

Op vakantie heerlijk genieten, hoe ga jij die vieren? Neem jij die telefoons mee? Voor de tent elkaar niet zien en allebei achter de mobiel? Of worden er toch spelletjes en woordkruispuzzels ingepakt? Ik ga in augustus pas op vakantie. Maar voor die gene die dit weekend gaan, alvast een fijne vakantie en probeer te denken even aan echte rust, even los van alles. Tijd samen, elkaar vertellen wat die gene voor jou betekend en bemoedig elkaar. Zo breek je weer een stukje brood en zaai jij op een goede grond. Na de vakantie krijg je dan een mooie oost! Amen

