Doel van het leven. Wat is het doel? Net een preek van Herman Boon geluisterd. Als jij iemand bent die op een nuchtere manier een preek wilt horen, die makkelijk te begrijpen is zal ik zeker aanraden om Herman Boon te googelen. Wat mij opvalt is dat ik nu aantal blogs heb geschreven. Maar als ik kijk naar de kern van alles, zijn alle preken, alle verhalen, alle getuigenissen allemaal het zelfde. Het gaat over de liefde van Jezus Christus. Dat wij het niet kunnen, maar alleen Hij! Hij is het die ons redt, Hij is het die ons lief heeft voor wie wij zijn!

Herman gaf zo mooi aan dat egoïsme onze valkuil is van het leven. We gaan doen waar we zien in hebben. Gaan roken, gebruiken drugs enz. Mensen doen maar waar we zin in hebben worden slaaf van onze eigen verlangens. Zo graven wij onze eigen graf. Egoïsme maakt mensen kapot en je gaat dingen doen waar wij spijt van krijgen.

Eerder in mijn blogs heb ik ook aangegeven, dat Jezus niks voor niks zegt, heb je naaste lief als jezelf! We willen het goed doen, en iedereen weet of merkt ik moet dit doen. Maar wij doen toch het ander. Wij hebben de kracht niet en Jezus zegt ‘Jou lukt het nooit, je hebt Mij nodig’!

Eerder gaf ik al aan dat zonde brengt schaamte. Het houd ons in onze greep. Nu ervaar ik zelf heel sterk of Jezus mijn leven lijdt of als ik zelf weer voorop loop. Gisteren bijvoorbeeld, ik had gewoon zin in ruzie. Ik was zo boos op bepaalde mensen, ik begrijp het niet en vond ze maar stom en egoïstisch. Dus heb ik mijn man beetje zitten overvallen met mijn woede, wel van te voren aan gegeven. Hij ging er rustig voor zitten zodat ik van mij af kon mopperen. Maar waar is dit goed voor?  Wat bereik ik hier mee?

Ik kwam er vanmorgen weer achter, wacht Pris ik ben op mijzelf gericht en wat gebeurd er als je op jezelf gericht bent. Dan kun je een ander niet lief hebben. Je kijkt naar de ander omdat het jou niet dat geeft wat ik nodig heb, wat ik vindt dat hij of zij moet doen. Dus zegt het inderdaad iets over een ander of zegt het iets over mijzelf? Jezus zegt ook kijk omhoog en richt je hart op mij, dan volgt de rest vanzelf. Dat is de basis waar ik weer heen moet!

Hoe doe je dat dan? Nou ik heb net een preek geluisterd, nu muziek aan het luisteren van Hillsong en ondertussen wetend dat het om Jezus gaat en niet om mij! Door Jezus weer te zoeken, door over hem te vertellen, door over Jezus te horen of te lezen. Zo kom je weer terug op Zijn weg. Ik heb echt ervaren dat mijn wegen echt worden gezegend! Het blijft een uitdaging om steeds Jezus op de voorgrond te zetten en Hem de eer te geven. De eer van de vakantie die wij mogen beleven in augustus, de rekeningen die wij kunnen betalen, mijn werkplek enz. Vanmorgen moest ik daar verder over nadenken. Want ik denk dat dit het geheim is van zegen!

Hoe echt de zegen van God ontvangen, door Hem alle eer te geven. Oké met mijn blog is dat makkelijk. Dank u God het zijn Uw woorden enz. In de kerk is het makkelijk om te zeggen het was God die mij hielp met de preek of zingen enz. Tegen je echtgenoot wellicht, super gaaf dat God mij geholpen heeft met mijn vergadering enz. Maar doe ik dat ook naar mensen die God niet kennen? Doe ik dat naar familie die niet geloven? Doe ik dat naar mijn buren die niks van God te weten willen komen? Dan wordt het lastig.

Als iemand dan zegt wat gaaf dat je een vast contract krijgt, je zult er hard voor gewerkt hebben. Of jou talent is  nu echt goed van pas gekomen enz. Wat zeg je dan? Ik ben nog opzoek, maar ga het wel proberen! Wat heb ik althans te verliezen, mijn schaamte? Ik schaam niet dat ik geloof, reactie van anderen dat ze mij voor gek verklaren? Ik ben gek en ik weet dat ik geliefd ben en heb meer medelijden met de ander. Is het makkelijk? Nee denk het niet. Want dat betekend dat je echt ALLES los van jezelf moet laten. Geen enkele eer is dan nog voor jou. Al jou gewerkte uren betekenen dan niks. Oei dat is lastig, want dat betekend dat jou identiteit dan echt alleen van God is en niet uit jou zelf. Maar ik weet zeker dat hier de sleutel is van Gods zegen.

Als je kijkt in de Bijbel naar David bijvoorbeeld. Hun leven in een tijd dat een God bepaald of je een oorlog wint ja of nee. David kon altijd zeggen, mijn God is het die dit doet. Zo ook Mozes en Jozef met zijn dromen enz. Elke keer werd de eer aan God gegeven. Het mooie vindt ik als je kijkt naar God zelf, waar gaat Zijn eer naar toe. Naar Zijn zoon Jezus Christus. Gods liefde voor Zijn zoon is zo groot, dat Hij wilt dat wij alle eer aan Hem geven! Jezus zegt dat God alle eer verdient om wie Hij is, maar de zegen en liefde daar mogen wij Jezus Christus voor danken en Hem de eer geven die Hij toekomt.

Ga jij het ook uitproberen? Ik heb binnenkort een gesprek met mijn leidinggevende, ik hoop en bid dat ik de moed heb om dan te kunnen zeggen dat het mijn God is die mijn werk zegent en vermenigvuldigd. Ik weet dat, christenen weten dat, maar laten wij ook andere mensen weten dat ons God het is of pakken wij de eer toch naar onszelf? Amen

