Wat een liefde heeft Jezus Christus voor ons! Ik luisterde net naar een preek en vanaf morgen zal ik niet meer overdag iets op mijn blog plaatsen maar avonds ivm vakantie. Normaal licht mijn zoon lekker te slapen, maar nu met twee andere kids erbij kan ik niet het woord brengen dat ik graag zou willen, namelijk Gods woord!

Maar omdat deze preek mij zo raakte en weer bewust werd van Jezus liefde voor ons, deel ik het alvast graag met jullie. Eerder in mijn blog heb ik dit geschreven:

De weg van een Christen

Maar als wij niet goed zaaien, kunnen wij nooit verwachten dat ons een goede oost staat te wachten. Ikzelf heb dit de afgelopen jaren zelf ontdekt en gemerkt. Wij hebben een tijd goed gezaaid en ook van de oogst mogen genieten. Maar helaas ook wij hebben verkeerd gezaaid en onze oogst was zwaar. Maar het maakt ons sterk en elke keer weten wij weten hoe je moet zaaien. Hoe doe je dat zaaien?

Zaaien is geld, tijd, aandacht en liefde. Geef je geld uit, ontvang jij geld. Besteed jij tijd aan anderen, ontvang jij tijd van anderen. Deel jij liefde uit, dan zal jij veel liefde terug ontvangen. De vraag is dus niet wat je wel en niet mag, maar wat goed voor jou is en wat levert het op, zowel voor jou als voor God?

Ik realiseerde dat dit niet helemaal de waarheid is of althans een groot stuk niet verteld is. Het klopt inderdaad het verhaal van zaaien en oosten. Maar het wordt vaak niet in de goede context verteld. Zaaien en oosten waar ik het over had in mijn blog over de weg van een christen, moest ik anders benoemen. Namelijk oorzaken en gevolgen. Als je rookt waar kinderen bij zijn is het gevolgd dat kinderen vaak ook gaan roken bijvoorbeeld. Maar hoe het in de bijbel beschreven staat in het nieuwe testament is heel wat anders.

In het oude testament is inderdaad zaaien en oosten en zelf jou kinderen en kleinkinderen zullen daar de vruchten of de nare dingen van proeven. Maar toen Jezus Christus aan het kruis is gegaan is er een nieuw verbond gekomen! Hij heeft opdat moment gezaaid voor ons, wij alle Christenen.

 Johannes 4
36De maaier krijgt zijn loon al en haalt de eerste opbrengst voor het eeuwige leven binnen. Nu zijn de zaaier én de maaier blij. 37Want de een zaait en de ander maait. 38Ik heb jullie erop uitgestuurd om te maaien wat je niet hebt gezaaid. Anderen hebben het voorbereidende werk gedaan en jullie mogen de oogst binnenhalen.’

Hier spreekt Jezus overzicht zelf. Hij is de zaaier voor ons en wij mogen genieten van Zijn werk, van de volmaakte oogst. Wat gaaf! En ook zo begrijpelijk. Wij mensen en zelf ik, zijn zo geneigd om die 100% liefde van Jezus maar moeilijk te accepteren. Wij zijn toch weer zo geneigd om te zeggen wat goed en fout is. Als je niet goed zaait dan zult je niet goed oogsten. Ik heb zelf zo wel gedacht, daarin ook verkeerd gesproken. Het is waar dat dingen die wij doen gevolgen hebben. Maar het is niet waar, dat als wij leven in angst voor een slechte oogst!

Wij mensen zijn voor eens en altijd gered! Uit liefde, uit geborgenheid, uit volmaakte rust dat wij mogen genieten, dat wij mogen stralen, dat wij mogen groeien in Zijn liefde. Hij is het die een nieuw verbond heeft gebracht. Wij zitten niet vast aan vloeken van overgrootouders enz. Wij zullen geen vloeken leggen op onze kinderen doordat wij verkeerd zaaien. Wij hoeven niet bang te zijn als wij in onze gedachten verkeerd zaaien. Wij mogen juist in de goede verwachting en in blijdschap leven dat er een goede oogst komt. Dat het werk al is volbracht en dat onze toekomst alleen maar hoopvol is!

Op deze manier van denken, gaaf dat maakt ons weer vrij en zijn we weer gerustgesteld. Als jij met schaamte of schuld gevoel loop omdat iets is gebeurd. Jezus heeft dit al overwonnen. Hij is het die de prijs al betaald heeft. Hoe Joseph Prince zo mooi zij; ‘aan het kruis gaf Hij zichzelf over, Hij boog Zijn hoofd omlaag en gaf zichzelf voor ons. Normaal sterf je eerst en pas daarna hangt je hoofd omlaag als je dood bent. Maar Hij gaf zichzelf aan ons en wij brachten Hem niet in de dood.’

Maar er staat nog drie keer in het nieuwe testament over zaaien en oogsten. Lees in de context want één ervan is voor de heidenen (niet christenen) bedoeld en niet voor ons. Wij hebben zaad gekregen in overvloed van God. Dat zaad is het Woord! Wij mogen het Woord verkondigen en uit strooien. Zodat het Woord oogst opbrengt.

Daarnaast staat het in de context over geld, zaaien en oogsten. Wie karig zaait zal karig oogsten. Wij mogen bewust zijn met geld en dit op de goede manier zaaien. Over financiën ga ik het ook nog een keer hebben, want daar is ook altijd veel over te vertellen.

Jezus Christus heeft voor ons al gezaaid en wij mogen van de oogst genieten. Onze kinderen zullen niet de dupe worden van ons gedrag. Wij hoeven niet bang te zijn wat de toekomst ons brengt. Wij mogen dankbaar zijn en Jezus prijzen voor wat Hij heeft gedaan. Wij moeten wel bewust blijven van de gevolgen die er zijn van onze daden. Maar weet Jezus heeft alles al overwonnen en kan jou in alle vrijheid zetten, elke vloek verbreken en elke schuld opzicht nemen. Jij hoef daar niet meer te leven, want Hij heeft het werk al volbracht! Wat jij mag doen is genieten van de oogst, zaaien met de woorden van God die jij hebt gekregen van God en geld uitgeven op de juiste manier. Geld uitgeven wat verder vrucht kan dragen, niet omdat het moet, maar uit liefde voor God. Want iedere maand een tiende te geven omdat het moet, kun je beter zelf houden het geld.

Jezus spreekt er zoveel over, dat wij mensen vaak niet weten hoe wij er mee om moeten gaan. Wat ik erover nog wil zeggen is, zolang het geen grip op jou heeft kun je er zoveel van genieten als jij wilt. Bewust zijn dat het geld niet door eigen werken, maar door Gods liefde jou is gegeven. Als iemand bij jou langs komt en vraagt om 100 euro te lenen en jij moet twijfelen? Probeer dan voor jezelf na te gaan, waarom je twijfelt. Want Jezus is onze voorzien in alles, Hij geeft in overvloed en daar mogen wij in staan en geloven. dan is geld en spullen niet meer belangrijk. Wij hebben een mooie toekomst waar wij naar uit mogen zien, Jezus Christus komt snel terug om ons thuis te brengen. Laat je huis en spullen voor wat het is en geniet nu het nog kan op deze wereld! Amen

