Ik kreeg een bericht van iemand die Gods tegen bewijs wilt bereiken. God bestaat niet en Christen het hele geloof betekend niks. Tja, hoe ga je daar op in. Hoe ga je z’n iemand vertellen over de liefde van God en Zijn zoon Jezus Christus. Want laten wij eerlijk zijn, voor veel mensen is een God soms oké, maar een zoon van God. Dat kan echt niet! Niet mogelijk en onbegrijpelijk.

Maar als je kijkt naar de 4 belangrijkste vragen die een mens stelt aan zichzelf.

Waarom leef ik?
Wie ben ik?
Waar kom ik vandaan?
Waar ga ik naartoe?

Als je deze zal beantwoorden van een niet christen, hoe zal die dan beantwoord worden?
Waarom leef ik? Nou je moet er wat van maken, doen waar je zin in hebt. Heb je zin om vandaag naar het strand te gaan, dan doe je dat toch. Heb je zin om hele dag op bed te liggen, niemand die je tegen houd. Maak je leven zo aangenaam mogelijk voor jezelf. Jij bent je eigen leider in jou leven. Jij bepaald hoe jou leven eruit komt te zien.
Wie ben ik? Niemand,  je stelt niks voor. Je leeft maar één keer en maak er wat van.
Waar kom ik vandaan? Je bent een chemische reactie wat tijdens de oerknal is ontstaan. Of je was vroeger een aap en je bent veranderd in een mens later.
Waar ga ik naartoe? Nergens naar toe of je veranderd in eens in een bloem of dier. Maar jij zelf verdwijnt in het niets.
Wat een leegte!! Wat een doelloos bestaan. Vindt je het dan niet raar dat de afgelopen jaren mensen zo verstoord zijn geworden. Iedereen doet maar wat, iedereen denkt aan zichzelf en houd geen rekening met elkaar. Vroeger hadden mensen nog respect voor een God, maar tegenwoordig is je eigen belang belangrijk. Want tja, jij leeft maar één keer.

Hoe kan ik deze vragen beantwoorden:
Waarom leef ik? Om lief te hebben en opzoek te gaan naar Gods liefde voor mij!
Wie ben ik? Ik ben kostbaar en geliefd. God houd van mij en Jezus Christus is mijn redder voor mijn ziel. Hij heeft mij gered en vrijgekocht voor de eeuwigheid.
Waar kom ik vandaan? God heeft mij gemaakt in de baarmoeder van mijn aardse moeder.
Waar ga ik naartoe? Ik ga naar mijn Maker in de Hemel. Ik mag in eeuwigheid leven op een nieuwe Hemel en aarde.

WHO, wat een liefde! Als je nergens in geloofd waarom wil je dan niet in liefde geloven? Dit toch liever dan geloven dat jij niet kostbaar bent? Waarom geloven dat jij er niet toe doet? Ik weet dat God bestaat, hoe? Door er open voor te staan en laat God zichzelf aan jou openbaren. Maar waarom vast houden aan aardse betekenissen? Waarom geloven in iets wat mensen bedacht of verzonnen hebben? Waarom een boek als de Bijbel dat zo waar is niet geloven? De Bijbel is zo uniek! Daar kan geen mens tegen op, niemand zal z’n boek kunnen schrijven of in elkaar zetten. Die zo specifiek is in details waar mensen nog steeds niets van begrijpen. Het woord van God is heilig en eerlijk.

Als jij dit niet gelooft probeer die 4 vragen voor jezelf eens te stellen. Hoe vul jij die in? Wat beteken jij? Heb jij vrede met een leeg bestaan op deze aarde? Of wil jij vol betekenis zijn en waardevol zijn? Stel je zelf open en laat mij daarna weten wat er is veranderd in jou leven! Want God leeft en Hij is hier op aarde, Zijn geest vult de aarde en Hij wilt dolgraag jou voorstellen als maker van jou en de wereld waarin wij leven. Een leven waar wij voor mogen zorgen, lief hebben en elke dag meer Gods liefde mogen ervaren en afwachtend op de tijd dat Hij terug komt. WHO, een eeuwig leven in een volmaakte wereld, wie wil dat nu niet?

Ik bid dat God jou een openbaring zal geven, dat Hij jou aanraakt en dat jij Zijn aanwezigheid zelf mag ervaren. Bid en vraag op Hij ook zich openbaard aan jou? God is er al, alleen jij nog. Anders mooi gezegd; ‘God staat voor de deur, doe jij open?’ Amen

9 thoughts on “4 belangrijkste vragen van het leven

  1. Dag Priscilla,

    Waarom ik op aarde ben?
    Het antwoord daarop is nogal duidelijk, omdat ik geboren ben. Nogal toevallig allemaal omdat mijn vader wel precies mijn moeder moest bevruchten op de dag dat ene zaadje rijp was en precies dat ene eitje bevruchte. Anders was ik mijn broer of mijn zus geweest. 🙂
    Genoeg flauwe kul.

    Wie ben ik?
    Man, echtgenoot, vader en grootvader van een aantal heerlijke kleinkinderen.

    Waar kom ik vandaan?
    Die vraag heb ik al beantwoord.

    Waar ga ik naar toe?
    Alle moleculen in mijn lijf waren er ook al voor mijn geboorte en die zullen er ook nog zijn na mijn dood. Ik ga dus nergens naartoe.

    Ik vind mijn bestaan trouwens helemaal niet leeg, juist gevuld met de liefde van de mensen om mij heen. Ben sinds mijn pensioen 15 jaar geleden ook druk met vrijwilligers werk en de dank die je daarvoor ontvangt geeft mijn bestaan nog eens extra zin.

    Ik geloof ook niet nergens in, maar geloof niet dat er goden, geesten, kabouters en elfen en dergelijke bestaan.
    Als ik iets voor anderen doe is het niet omdat ik hoop op een plekje in een denkbeeldige hemel. Ik krijg er hier op deze aarde al genoeg voor terug.
    Ik denk dat goden alleen in de hoofden van mensen bestaan. Als jouw wiegje in Afghanistan had gestaan in plaats van in Nederland was je nu zeer waarschijnlijk een moslima geweest. Heb je dat wel eens bedacht?

    Groetjes,

    Willem.

    1. Bedankt voor jou reactie Willem. Hierboven bij mijn reactie van Peter telt ook voor jou natuurlijk. Maar wat ik wel leuk vindt dat je aangeeft over moslim, wil ik wel iets over vertellen.

      Ik ben dan wel gelovig opgegroeid, maar iedereen komt op een moment in het leven te staan dat die zelf op onderzoek gaat. Dat geef ik nu ook aan mijn kinderen al mee. Hun moeten zelf God zoeken en Hem vinden. Ik kan ze alleen maar op de weg helpen. Zo heb ik een tijdje het geloof naast mij neer gelegd, heb ik mij verdiept in andere geloven en zelfs in de koran.
      Mijn schoonzus is moslim, mijn broertje is homo, mijn schoonvader (zegt die) totaal niet gelovig, mijn schoonmoeder katholiek en mijn zus, tja dat weet ik eigenlijk niet.
      Wat ik wil zeggen is dat ik alles gehoord en gezocht heb. Alleen wat ik eerder in mijn blogs schreef, de Bijbel spreekt uit zoveel liefde, wat geen enkel ander geloof heeft.

      Dus ik geloof in de liefde van God, dan dat ik uit het niks besta en niks beteken. Of dat ik een waslijst met dingen moet doen om in de Hemel te komen. Daarnaast heeft God zichzelf meerdere malen aan mij geopenbaard, dat ik zeker weet dat Hij de enige ware God is.

      Wat ik ook tegen Pieter Vrijdenker zei, geef God eens één kans om zichzelf aan jou te openbaren. Leg al jou bedenkingen en wetenschap voor één dag aan de kant en laat Hij zichzelf aan jou openbaren. Sta er voor open en ik weet zeker dat God jou nooit teleur stelt.

      Bedankt nogmaals en een hele fijne zonnige dag nog gewenst.
      Gr Priscilla

  2. Ik weet niet of dit inderdaad belangrijke vragen zijn. Sommige mensen vinden van wel, maar ik twijfel er wel eens aan. Ik heb het gevoel dat mijn daden beangrijker zijn dan mijn gedachten. Wat draag ik bij aan de wereld? Dat lijkt mij een belangrijker vraag. Maar ook die vraag kan ik in dit kader beantwoorden. Ik wil ik dat graag doen, want veel mensen hebben een verkeerd idee omtrent de levensvisie van een vrijdenker. Wat voor mij geldt, geldt uiteraard niet voor elke vrijdenker, maar het is een misverstand dat eenieder die niet in een persoonlijk leven na de dood gelooft, geheel en al losstaat van maatschappij en samenleving en uitsluitend in zichzelf geinteresseerd is. Daarom dit uitgebreide antwoord

    1. Waarom leef ik?
    Het meest simpele antwoord is uiteraard: Omdat ik niet dood ben. Maar dat is slechts een verleggen van de vraag, want waarom ben ik niet dood? Er zijn twee aspecten aan een waarom vraag. Ten eerste is het een vraag naar de oorzaak en ten tweede een vraag naar de reden.

    Zelfs de oorzaak van mijn in leven zijn, is niet simpel en omvat in feite veel universeler zaken dan het leven van een enkel mens. Zo zou ik niet in leven zijn als het heelal niet was ontstaan. Dus een deel van de oorzaak moet wellicht gezocht worden in de “big bang”, de theorie over het ontstaan van het heelal die tot nu toe het meest overeen komt met onze objectieve waarnemingen. Maar de “big bang” Is niet voldoende. Vervolgens moesten bijna alle elementen die noodzakelijk zijn voor het leven worden vervaardigd door de nucleaire fusie in sterren, sterker nog sommige ervan konden uitsluitend ontstaan, en in de ruimte verspreid worden door spectacculaire dood van een grote ster: Een Supernova. Daarna moest een nieuwe ster ontstaan met in een baan daar omheen een planeet ,die uit de verspreide resten van de supernova was opgebouwd. “Wij zijn sterrenstof” aldus Carl Sagan. Maar een planeet is nog geen leven. Het raadsel van het ontstaan daarvan is nog steeds niet opgelost. Was het een ongelovelijk toeval of was het een natuurkundige noodzakelijkheid, onder de toenmalige omstandigheden? We weten het (nog) niet. Wat we wel menen te weten is dat alle leven afstamt van een enkele voorouder, het eerste levende organisme. Dat is zich in de loop van miljarden jaren telkens gegroeid en gesplitst waarbij twee vrijwel gelijke kopieen van het origineel ontstonden, maar waar de verschillen die succesvol waren in hun omgeving langzaam zijn veranderd. Soms zijn twee cellen in symbiose samen gegaan, soms is een bepaald type uitgestorven, maar in feite is dit eerste leven nooit helemaal gestorven en alles wat leeft is een voortzetting van die eerste cel. Alle leven is verwant, en heeft de eigenschap dat het zich vermenigvuldigd. Ik ben een deel van het leven en ik leef omdat mijn levensvorm de natuurlijke selectie is doorgekomen. Volgens sommige biologen ben ik slecht een vehicel voor mijn genen, maar de meeste genen deel ik dus met iedereen.

    Maar wat is de reden; waarom wil ik zelf leven? In zekere zin omdat elk leven nu eenmaal de eigenschap heeft dat het zich voortplant en daarom willen de meeste mensen dat ook doen. Een reden om te leven zijn daarom onze kinderen, onze kleinkinderen en onze achterkleinkinderen. Maar een mens is meer dan een kinderproducent. De mens dankt zijn succes in de wereld aan zijn bekwaamheid om grote aantallen individuen – ieder met hun unieke capaciteiten te doen samenwerken; Niet slechts binnen gezinnen, of grootfamilies; niet slechts binnen stammen en staten, maar wereldwijd. We zijn op de wereld om elkaar te helpen! En – omdat al het leven in feite nog steeds een voortzetting is van de eerste premicrobische cel – willen we ook ander leven helpen. Niet iedereen denkt zo breed, maar velen doen dit wel; zetten zich in voor dierenrechten, of biodiversiteit. Ook dat is een reden om te leven.

    2. Wie ben ik?
    Wij zijn dus sterrenstof, wij zijn een voortzetting van het eerste leven, wij zijn onze achterkleinkinderen, en we zijn allemaal verschillend. We zijn ons lichaam, we zijn wat onze gedachten betreft vooral ons brein. Jij zowel als ik. We zijn grotendeels hetzelfde en wat ik begrijp kun jij meestal ook begrijpen, en wat jij begrijpt kan ik doorgaans begrijpen. We zijn mens en dat betekent “geest” in de betekenis van “datgene dat denkt”. Als zodanig zijn wij mensen vrijwel allemaal gelijk, en gelijkwaardig, ook al zijn we uniek.

    3. Waar kom ik vandaan?
    Ik kom dus van de sterren en ik kom van het eerste leven, ik kom van mijn voorouders, ik kom uit het gezin van mijn vader en mijn moeder en mijn oudere zus. Ik kom van de scholen die ik bezocht heb, van het werk dat ik gedaan heb, van degene(n) die ik heb liefgehad en zelfs van alles dat ik gezien, gehoord, gevoeld, geroken, gelezen en overdacht heb. Een uitgebeid netwerk van herkomsten die zich in elk mens op een unieke manier verzameld hebben. Daarom is elk mens een zeldzaam en waardevol individu.

    4. Waar ga ik naartoe?
    Uiteindelijk zal ik sterven en zullen de moleculen waaruit ik besta weer tot de dode wereld terugkeren, en vandaar wellicht weer in nieuw leven worden opgenomen. Mijn daden en wooren zullen echter voortleven in degenen die ik ontmoet heb en gesproken, degenen die mijn werk hebben benut of gelezen. Mijn genen zullen voortleven in mijn naaste verwanten, ook als ik zelf geen nakomelingen zal hebben. Ik ben maar een tijdelijk geheel en wat er van mij voortleeft dat is afhankelijk van anderen. Maar aangezien ik deel ben van het oorspronkelijk leven, zal ik als deel van dat leven net zo lang blijven voorbestaan, totdat de aarde weer tot sterrenstof wederkeert. (over twee miljard jaar wellicht)

    Peter van Velzen Daengprasert, Trang Thailand.

    1. Bedankt voor jou reactie Peter van Velzen. Ik heb tegen Piet Vrijdenker aangegeven dat ik zijn blog/forum ook op mijn Facebook pagina https://www.facebook.com/geloofpositief/ een link erop zet. Mensen die mijn blogs lezen, mogen ook de andere kant van het leven lezen.

      Mijn blogs zijn voor christenen maar ook zeker bedoeld voor mensen zoals jij, die niet geloven en zelf alles hebben invult. Met hun wetenschap en kennis. Maar mocht je meer willen verdiepen in het geloof. Lees mijn blogs en begin bij het begin! Wellicht kom je toch weer nieuwe dingen tegen.

      Geloven is namelijk je hele denkwijze veranderen en openstellen voor nieuwe dingen. Ik wil jou in ieder geval bedanken voor jou tijd, ik waardeer dit enorm. Tuurlijk hoop ik dat jij toch weer nieuwsgierig word en God gaat opzoeken. Maar gelukkig hoef ik dat niet te doen, dat is Gods taak.

      Bedankt nogmaals en een hele fijne zonnige dag nog gewenst.
      Gr Priscilla

      1. Ik moet je terleurstellen. Geloven zonder objectief bewijs, vindt ik niet interessant. Als er een almachtige god is, die wil dat ik in hem geloof, dan zal ik daar uiteindelijk wel in geloven. Hij hoeft zich alleen maar kenbaar te maken. Maar dat doen hij niet, en zolang als hij dat niet doet, ga ik er vanuit dat hij er niet is. Ik ga niet op zoek naar wat zich niet wil laten vinden. Ik weet al meer van godsdiensten dan mij lief is.

    2. Peter schreef: Geloven zonder objectief bewijs, vindt ik niet interessant.

      Gisteren moest ik nadenken over wat eerder in het forum voorbij kwam dat jullie niet het geloof op gevoel willen laten afhangen, maar dat er bewijs moet zijn dat er eerst een God is. Ik moest nadenken over het gevoel, want volgens mij zijn mensen niks anders bezig dan het naleven van hun gevoel.

      Toen ik mijn man leerde kennen, hij was dan wel in levende lijf voor mij. Maar ik kende hem niet. Hoe jullie omschrijven over een God, zal mijn man dus eerst alles moeten bewijzen wat voor man hij is en moet hij eerst garanderen dat hij over zoveel jaar nog steeds dit of dat doet. Nee dat kan niet, wij worden verliefd, met ons gevoel. En maken daarna een keuze met ons verstand! Wil ik hem lief hebben, wil ik samen met hem leven? Pas zodra de verliefdheid voorbij was, leerde ik mijn man, waar ik eerst de vlinders van kreeg in mijn buik, pas echt kennen. Dan is het nog steeds een keuze of ik bij hem blijf ja of nee.

      Mijn man stond voor mij in de kroeg en Jezus laat zich zien door het Woord, de Bijbel. Dan is het een kwestie die interesse (kun je ook zien als verliefdheid) in je binnenste en de drang om meer te weten over het geloof of wij in zee willen gaan met Jezus. Dan wordt je verliefd en daarna leer je Hem pas echt kennen! Dan blijft het nog steeds een keuze. Je ziet Jezus misschien nu niet, maar Hij is er wel. Het gevoel waar ik over spreek is verliefdheid! Daarom geloof ik omdat ik van Jezus ben gaan houden!

      Maar misschien loop je al zolang met het geloof, net als oudjes bij elkaar die al jaren getrouwd zijn en eigenlijk niet meer zo goed weten om de interesse in elkaar warm te houden. Want een relatie is een kwestie van onderhouden. Anders kun je elkaar al snel uit het oog verliezen.

  3. 1. Waarom leef ik?
    Er is geen andere optie. Leven is alles wat er is. In de een of andere vorm.

    2. Wie ben ik?
    Een geïndividualiseerd aspect van het leven. Zoals de oceaan die zich manifesteert in een druppel van die oceaan.

    3. Waar kom ik vandaan?
    Ik kom uit de singulariteit.

    4. Waar ga ik naar toe?
    Ik ga terug in de singulariteit en ik kom er weer uit. En dit blijft zich herhalen.

  4. Dag Priscilla,

    Ik ben vrij streng katholiek op gevoed en heel lang heb ik nooit twijfel gehad. Waarom zou ik ook katholieke ouders familie, buren, school en daarna een katholieke baas. Pas toen er een openbare bibliotheek kwam en ik populair wetenschappelijk boeken ging lezen begon ik te begrijpen dat de wereld helemaal niet pas 10.000 jaar oud was en dat dieren geëvolueerd waren en niet geschapen.
    Ik heb toen wel gezocht naar God maar hem niet gevonden. Nu geloof ik al jaren niet meer in goden.

    Groet,

    Willem

    PS: Ik weet niet wat jij bedoeld met de bijbel die liefde uitspreekt, in het oude testament wordt wat af gemoord in naam van god.
    Hele volksstammen worden uitgemoord en alleen de meisjes die nog niet bij een man geslapen hebben mogen de joden houden voor zich zelf. Nu zouden we dat genocide noemen.
    Heb je dat dan soms niet gelezen?

Geef een reactie

