Ken je de film The Lion King? Hier een stukje uit de film:

Afgelopen dagen moest ik hieraan denken. Besef goed wie ik ben? Want als ik vergeten ben wie ik ben, vergeet ik ook mij Vader in de Hemel. Mijn geloof is sterk als ik goed weet wie ik ben. Ik ben een kind van God! Hij ziet mij niet meer als Priscilla die van alles fout doet, maar God ziet mij door Jezus Christus heen, als Zijn geliefde kind. God houd van mij en zorgt voor mij!

Iemand zei laatst dat als je geloof ook het goede moet doen en niet moet gaan roken bijvoorbeeld want, het is het één of het ander. Maar zo werkt dat niet, wij christen zijn niet perfect, niemand is perfect! Wij hebben geen was lijst gekregen wat wij wel en niet moeten doen. Al is het helaas nog wel steeds zo, dat kerken erover spreken.

Maar de relatie tussen God en mij is gebaseerd op liefde! Geen daden, geen regels en wetten. Maar uit liefde! Die liefde bestaat uit de genade van Jezus Christus door Zijn offer aan het kruis. Hij heeft alles volbracht en onze straf op zich genomen. Dat is een cadeau een gift die wij GRATIS mogen aannemen. Ik ben niet perfect en ook ik maak fouten. Wel probeer ik mijn fouten goed te maken en alles wat niet goed is gegaan, aan het licht te brengen. Dit omdat de duivel daar geen macht over kan nemen. Maar die fouten maak ik goed met mensen, niet met God. Want voor God doe ik niks meer fout!

Eigenlijk kun je dat misschien wel vergelijken met dit voorbeeld:
In een woonwijk staan allemaal vrijstaande huizen. In die huizen wonen verschillende mensen; blank, bruin, zwart enz. Ook zijn er nette mensen en mensen die in de gevangenis hebben gezeten. De burgermeester loopt trots door zijn woonwijk heen en de mensen die zich niet netjes gedragen, die krijgen straf of een boete.

Maar die burgermeester heeft een zoon en daar houd hij zielsveel van. Dus heeft hij tegen zijn inwoners gezegd. Iedereen die mijn zoon lief vindt en ook van hem houd, daar laat ik een muur om zijn of haar huis heen bouwen. Zodat het veilig is en verborgen is voor de buiten wereld. Wat krijg je dan op gegeven moment, sommige mensen zeggen ja tegen zijn aanbod en krijg een muur om zijn of haar huis heen. Andere willen dat niet en behouden de openheid om zijn of haar huis heen.

Als de burgermeester nu door zijn woonwijk loopt, ziet hij alleen de gebeurtenissen bij de mensen die geen muur om hun huis hebben. Die mensen kan hij aanspreken, straffen of boetes geven. Maar de mensen achter de muren?! Daar houd hij van omdat die mensen, zijn zoon lief hebben. Die mensen zijn apart gezet en alle fouten dingen die zij achter de muur doen. Die ziet de burgermeester niet meer!!

Zo is het ook met God, mijn Vader! Heeft het zin om tegen Hem te schreeuwen wat ik allemaal fout doe, terwijl Hij dat niet ziet. God vertrouwd in mij en heeft mij apart gezet. Hij verlangt ernaar dat ik het goede doe. Wanneer ik dan het goede doe, dat ziet hij door de vruchten die ik draag. Soms kan een klimop zo groot worden en helemaal tot bloei komen, dat het boven de muren uitsteekt. Zo ziet God ook mij en wanneer ik in bloei staat, geniet Hij van mij. De kleine dingen die ik doe in Zijn naam en bovenal in Zijn zoons naam, daarmee prijs ik mijn Vader, mijn God!

Het gaat er niet om wie ik ben of wat ik doe. Ik weet wie ik ben! Ik ben een kind van God en veilig gezet in Jezus naam. De duivel probeert de muur te breken bij mij, maar dat zal hem nooit lukken. Maar vergeet niet, in die muur zit een deur. De vraag is wat wij binnen halen en ons huis mee vullen? Want net als in de film. Zodra ik niet meer weet wie ik ben, dan vergeet ik ook wie God is, mijn Vader. Mijn plek op deze aarde en de echte reden van mijn bestaan op aarde.

De deur die voor mij staat, dat is iets waar ik zelf verantwoordelijk voor ben. God staat voor de deur, Jezus staat voor de deur, maar ook de duivel! Vergeet dat niet! Wie laat ik binnen? Wie laat jij binnen? Heb jij al een muur om jou huis? Ben jij apart gezet voor de wereld om je heen? Weet dat Jezus terug komt en dan is het cadeau wat Jezus ons nu aanreikt, voorbij! Dat cadeau kunnen wij nu aannemen, maar straks niet meer.

Mijn verlangen is om ieder minuut met Jezus te wandelen. Jezus is gehoorzaam aan God en deed wat Zijn vader van Hem vroeg. Zo mag ik ook naar mijn Vader luisteren en Hem gehoorzamen. God heeft regels gegeven om ons te beschermen, niet om te straffen. Hij weet wat goed voor mij is.

Om af te sluiten. Wat ik ook vaak hoor is dat God ons ook verstand en hersenen heeft gegeven voor situaties. Maar lieve mensen, ons hersenen zijn voor korte termijnen gemaakt. Wij overzien niet alles en kunnen niet alles begrijpen. Waarom geven wij God de grote dingen niet en de kleine dingen wel? Vertrouw op Hem! Je zult merken, wanneer jij alles en dan bedoel ik alles!! In Zijn handen leg, dan gaat er dingen veranderen. Dingen die wij niet verwachten of zelfs van durven dromen. Wij hebben misschien wel verantwoordelijkheden op aarde. Maar zal God willen dat jij steeds bezig bent om jou verantwoordelijkheid in orde te maken. Of zal God liever willen dat jij bezig bent met Zijn liefde voor jou?

Als kind wil je het beste doen voor je papa en mama. Je wilt dat ze trots zijn. Maar ik als moeder, wil ik liever dat ze bij mij op de bank komen knuffelen dan dat ze hun kamer netjes opruimen. Want als mijn kinderen steeds bezig zijn met de dingen die hun moeten doen en geen genegenheid is. Dan verliezen wij elkaar uit het oog. Op de eerste plaats moet er liefde zijn, zodat je uit onvoorwaardelijke liefde je taak kunt doen.

God weet wie ik ben en kent mij beter dan ikzelf. Mijn verantwoordelijkheid is een goede moeder zijn en voor mijn huishouden, gezin te zorgen. Maar als ik alleen maar bezig ben met poetsen en geen liefde geef aan mijn kinderen. Dan is het huis dood en kan het geen vrucht dragen. Hoe kan God jou vruchten geven als er geen liefde en vertrouwen is naar Hem? Ik moet steeds beseffen dat God mijn anker is, dat God voor mij zorgt. Dat ik de dingen mag doen, maar dat Hij mij daar de kracht voor geeft.

Als ik straks voor de troon sta of kniel voor Jezus aan Zijn voeten. Dan verwacht ik liefde! Geen compliment hoe goed ik voor de kinderen heb gezorgd. Want het is misschien mijn taak, maar niet mijn doel op aarde! Mijn doel is om te stralen en alles te doen in Zijn naam. Vrucht dragen en mensen lief te hebben. Delen met wat ik heb en leren om in geloof volwassen te worden. Ik ben nu 30 jaar geworden en leer iedere dag om zowel in het leven op aarde als in het geloof, om volwassen te worden. Wij zijn gemaakt om te groeien, niet om te rusten en dat alles komt aanwaaien. Wij mogen stappen zetten, of ze nu uit eindelijk goed of fout waren. Wij mogen dat gebruiken om te groeien. Groeien in liefde van God! Mijn vader in de Hemel en hopelijk ook jou Vader! Amen

