Gisteren had ik in lange tijd de auto bij huis. Normaal fiets ik door mijn woonplaats met de bakfiets rond en kom dan ook niet verder buiten mijn woonplaats. Wat ging ik doen? Waar ga ik heen? Ik kreeg sterk op mijn hart om naar mijn oma’s toe te gaan. Die ik al hele lange tijd niet gezien of gesproken had. Waarom? Eerlijk gezegd weet ik het zelf niet, te druk, geen zin in geklaag, te ver weg, omdat ik mij schuldig voel enz.

Ik wist dat als ik nu niet ga, pas volgend jaar gaat worden omdat de drukke maanden voor de boeg staan. Verjaardagen, sinterklaas, kerst enz. Ik raapte mijn moed bij elkaar en belde mijn eerste oma op. Van haar wist ik dat zij niet blij zou zijn om na lange tijd iets van mij te horen. Aan de telefoon was ze kort af en ik hoefde niet langs te komen omdat de dokter langs kwam.

Wat voelde ik mij naar en schuldig. Ik belde mijn tweede oma op en daar kon ik wel even heen. Dus stap in de auto en rij daarheen. Daar aangekomen sta je voor een bejaardencentrum en staan er geen namen bij de huisnummers. Bel ik mijn moeder op, geen gehoor. Bel ik mijn vader op, geen gehoor. Bel ik mijn oma op, geen gehoor. Uit eindelijk weer mijn moeder geprobeerd en toen kon ik naar binnen.

Met een kind van bijna 2 jaar in een huis met overal fotolijstjes, beeldjes en vazen is dat niet handig. Dus liet ik mijn zoon in de kinderwagen zitten. Na een uur is het dan ook klaar. De zuster kwam langs en ik dacht mooi, dan kan ik nu mooi gaan. Uit eindelijk is het altijd te kort z’n bezoek voor de oma’s.

In de auto terug naar huis zei Jezus dat ik toch langs mijn andere oma moest gaan. Haha ik ging ook nog in discussie met Jezus. Nee dat doe ik niet, dat wilt ze niet. Straks is ze boos enz. Ik weet ook als ik niet luister dan ben ik niet gehoorzaam en neem ik mijn leven in eigen handen. Dus stopte bij eerste tankstation en kocht een mooi bos bloemen.

Daar aangekomen met een bonkend hart, zat ze daar in de stoel huilend. Mijn oma zag er geel uit en overal blauwe plekken op het lichaam. Mijn oma bleek kanker te hebben dat helemaal verspreid is in de longen en op de botten. Ze leed aan veel pijn en de doctoren kunnen niks meer voor haar doen, dan pijnstillers te geven.

Eerst was ze boos en verward, waarom was ik daar en waarom had ik niet eerder iets van mij laten horen. Ik nam haar in mijn armen en kon sorry zeggen. Zeggen dat ik van haar hou en dat het mij speet. Het was nooit mijn bedoeling geweest om zolang niks van mij te laten horen omdat ik niks om haar gaf! Het leven met drie kinderen heeft mij zo in de greep gehad en dat ik steeds vergeet om die stap te zetten om langs te komen.

Ik kon het natuurlijk niet goed praten, het blijft iets waar ik in te kort heb geschoten. Ik kon wel sorry zeggen en afscheid nemen!

In de auto was ik zo dankbaar en dankte ik Jezus dat ik geluisterd heb. Jezus weet wat goed voor ons is en stuurt ons echt niet op pad om ellende op te zoeken of problemen. Hij weet wat ik nodig heb en wist dat ik dit nodig had. Anders had ik wellicht mijn hele leven schuldig gevoeld omdat ik toen niet geluisterd heb.

Ik vertelde dit aan iemand en vroeg aan mij, hoe weet je dan dat Jezus tegen jou spreekt? Als jij ergens bent en in jou gedachte komen dingen in jou op om te doen. Wat wellicht tegen jou wil in gaat of jou interesse heeft. Je weet wat Gods verlangen is en het staat in lijn met wat de bijbel ons leert, Zijn woord. Dan weet je dat Jezus jou iets wil duidelijk maken of eerlijk gezegd de Heilige Geest. Hij is het die ons leidt en stuurt. Iedere dag praat Hij tegen jou, versta jij Hem? Luister jij ernaar?

Soms vraagt het van ons net iets meer dan wij durven of willen. Ik wil jou vandaag zeggen, LUISTER er naar!! Wij weten niet waarom wij iets moeten doen of zeggen. Vertrouw op Zijn woord. Vertrouw op Zijn waarheid en zegen. Het kan jou leven veranderen, rust geven, zegen geven en het belangrijkste het veranderd iemand anders leven!!

Ik ben zo blij dat ik naar mijn Vader heb geluisterd, het blijft een strijd en ik denk dat in de toekomst vaker ga discussiëren over iets. Dat mag ook, als ik maar wel weet dat Hij weet wat goed voor mij is en ik niet!! Amen

