Wat een week! Vol genieten van mijn gezin, leuke uitjes en mooie vakantie bijna weer achter de rug. Mijn blog is daardoor even uitgebleven qua schrijven. Dit keer niet omdat ik verward en nare tijd doormaak, maar omdat ik aan het genieten was van al het wonder dat God mij gegeven heeft. Althans zo zie ik dat en veel mensen niet.

Toch blijf ik het gek vinden dat zoveel mensen, zoveel verschillende dingen wel of niet geloven. Wat ik vooral merk aan mijzelf is, hoe ik mij opdat moment voel dat bepaald wat ik doe of geloof!

Gevoel is iets waar de hele maatschappij bijna op draait. Baby’s wil is wet, heb jij het gevoel om je kind vast te houden? Dan doe je dat! Heb ik vandaag het gevoel om liever de hele dag in bed te liggen, dan deed ik dit vaak ook. Als ik kijk naar wat mijn leven gebracht heeft nadat ik na mijn gevoel luister. Dat is niet altijd even best geweest!

Laatst stond ik op punt om naar zangles te gaan. Mijn man had net de administratie gedaan en vroeg opeens: ‘Je oefent niet zoveel meer, zingen. Het is best duur als jij niet oefen en ik wil dat je meer gaat oefenen voordat geld.’ Ik was even de draad kwijt en voelde mij gekwetst, waar kwam dit nou weer vandaan?

Later zei mijn man dat het nergens opsloeg en zijn gevoel opdat moment uitte. Is het dan niet goed om je gevoel te uiten? Als wij kijken naar wat de bijbel en Jezus erover spreekt is ons gevoel niet dat gene waar wij naar moeten luisteren. Gevoel veranderd steeds en komt en gaat. Jezus leert ons om met ons verstand te handelen. Dingen doen met ons verstand, uit liefde voor God!

Jezus had geen rust op aarde en wilde graag slapen. Jezus wilde liever een andere dood, maar wist dat dit de enige weg was. Jezus kreeg medelijden met mensen en herhaalde steeds dat de mensen  om hem heen het niet begrijpen. Zijn gevoel was totaal anders dan wat Hij daadwerkelijk deed! Jezus bleef wakker, Jezus stierf aan het kruis, Jezus gaf liefde aan de mensen ook al begrepen zij er niks van en Jezus vertelde herhaaldelijk dat het niet Zijn wil is, maar de wil van Zijn Vader God.

Het heeft mij nog niet losgelaten. Nog steeds ben ik opzoek naar een manier om je gevoel enigszins uit te schakelen. Mijn gevoel opdat moment niet de overhand te geven en eerst rustig met mijn verstand erover na te denken. Ik merk wanneer ik dat doe, is mijn dag een stuk aangenamer en rustiger. Ik heb ADHD en mijn gevoel gaan misschien wel veel sneller omhoog en omlaag.

Vandaag deze vakantiedag wil ik graag delen met jullie om samen met mij op onderzoek te gaan. Leren om met ons verstand dingen te doen en ons gevoel niet de overhand te geven. Zijn wij boos op iemand? Handel met verstand! Zijn wij verdrietig om iets? Gebruik je verstand omdat gene te zien wat jou blij maakt of welke zegeningen jij mag op tellen! Voelen wij ons gekwetst of onbegrepen? Denk na hoe dat komt, is het omdat wij van een verkeerde persoon iets verwachten of vragen? Is dat gene wat wij graag verwachten wel haalbaar in iemand anders ogen?

Gods wil doen is niet je gevoel nagaan! Het is een omgekeerde wereld. Juist dat gene doen, waar jezelf wellicht niet op hoop of wilt doen. Geen zin of tijd zeg ik dan vaak. Is dat Gods wil? Is dat een weg die Jezus volgde op aarde?

Mijn man zegt altijd, wij hebben verstand gekregen van God en moeten die dan ook gebruiken. Mijn man is vaak die gene die met zijn verstand handelt. Ik daarin tegen volg mijn gevoel en dat veroorzaakt vaak onrust, geen begrip en totaal verward.

Als ik naar mijn gevoel luister geef ik daarnaast de duivel ook nog meer mogelijkheid om met mij te laten spelen. Gevoel is kwetsbaar en het kan jou heel makkelijk breken. Het maakt jou kwetsbaar! Als ik met mijn verstand een dag door ga, dan weet ik ieder moment wie ik werkelijk ben! Dat is een kind van God! Amen

