Hoe kan het dat dat ik zo snel verveeld raak, hoe kan het dat ik mijn kamer iedere maand moet verzetten, hoe kan het dat ik zo verschillend iedere dag tegen dingen aan kijk enz. Ik vraag mij dan af, ben ik nou zo raar of zijn de mensen om mij heen gewoon raar? Ken je dat gevoel. Nou ik wel!

Ondertussen ben ik aan het kijken wat de Bijbel zegt over eenzaam, niet thuis voelen of apart zijn dan de rest. Het valt mij op dat het woord ‘eenzaam’ in het nieuwe testament niet eens voor komt.

Lukas 14:27 in context
25 
Er kwamen heel veel mensen naar Jezus toe. Op een gegeven ogenblik draaide Hij Zich om en zei: 26 “Wie bij Mij wil horen, moet meer van Mij houden dan van zijn vader, moeder, vrouw, kinderen, broers en zusters. Ik moet hem zelfs meer waard zijn dan zijn eigen leven. 27 Anders kan hij mijn discipel niet zijn. Niemand kan mijn discipel zijn als hij niet zijn kruis draagt en Mij volgt. 28 Maar begin er niet aan als u niet eerst hebt berekend wat het u gaat kosten. Want wie laat nu een toren bouwen zonder eerst prijsopgave te vragen? Hij moet weten of hij genoeg geld heeft om alle rekeningen te betalen. 29 Anders komt hij misschien niet verder dan de fundering. Iedereen zou lachen en zeggen: 30 ‘Heb je dat gezien? Die man begon te bouwen en moest halverwege ophouden, omdat hij niet genoeg geld had!”

Vaak voel ik mij net als in dit verhaal. Iemand die erg enthousiast is er meteen in opgaat. Zonder erbij na te denken wat de gevolgen zijn of wat het mij gaat kosten. Het geeft mij voor een korte tijd een gevoel van voldoening en nieuwe energie.

Zo merk ik ook met mijn blog dat het schrijven de laatste maanden flink is gedaald, waarom? Eerlijk gezegd, geen idee. Geen tijd ervoor vrij nemen, niet aan gedacht, geen zin omdat de gevoelens die ik opdat moment ervaar niet wil delen enz. Daarnaast merk ik dat het emotioneel veel met mij gedaan heeft. Mijn dagen gaan moeizamer en het kost mij steeds meer moeite om te beseffen wie ik werkelijk ben. Als of het contact verminderd is en dat ik eigenwijs zelf mijn eigen koers ben gaan varen.

Wat ik mij nog niet eerder had gerealiseerd is dat de trouwe lezers van mijn blog, dit wellicht ook ervaren. Als je verder geen goede en gezonde voeding binnen krijg van Gods woord. Dan ontstaat er strijd, die wij mensen dan ook vaak alleen gaan voeren. Echter omdat wij vergeten waar wij recht op hebben of wie wij werkelijk zijn!

Jezus vraagt om Hem te volgen, Zijn discipel te zijn. Nu heb ik eerder in mijn blogs uitgelegd dat dit in latere stadium toegepast zal worden. Jezus wilt eerst ons Zijn liefde en genade geven. Jou en mijn redding voor deze wereld, een eeuwig leven zonder dat er geoordeeld gaat worden over ons. Vervolgens laat Jezus zien om in Zijn vrede te wandelen, zonder dat het jou iets kost.

Jezus vraagt uit liefde om Zijn weg te volgen, niet om de redding te ontvangen.  

Dat is het hele verwarrende aan de Bijbel en in kerken. De bijbel spreekt eerst over een cadeau en vervolgens over hoe je moet leven enz. Als wij het ‘moeten’ eens weg schuiven en er ‘mogen’ in de plaats zetten in onze gedachtes. Dan worden de woorden van Jezus gesproken uit liefde en respect in plaats van een strenge leider of opdrachtgever.

Jezus is onze redder! Geen voorbeeld of leider, Jezus wilt dat wij Hem volgen zodat wij Jezus gaan gebruiken in elke situatie die op ons pad komt.

Ik ben gek op series en kijk bijvoorbeeld nu de serie Arrow over superhelden. In dit verhaal is er ook een soort Iron Man aanwezig. Net als een Iron Man mogen wij ons geloof gebruiken. Ik leg het uit:

Stel jij bent net als dat jongentje van Karate Kid. Je krijgt een wijze en goede leraar die jou gaat leren om te vechten. In de ring sta je er alleen voor en neem je de wijze lessen van je leraar mee. Op die manier versla jij je tegenstander met een hele hoop moeite en pijn.

bn-jz003_karate_p_20150824092959

Stel jij bent net als Iron Man en krijgt een pak om jou lichaam heen die jou beschermd en de klappen opvangt. Dit pak zorgt voor dingen die jij als lichaam niet voor elkaar krijgt. In dat pak voel jij je onoverwinnelijk en kun jij de hele wereld aan.

iron-man-civil-war-salary-wide

Als wij Jezus zien als leraar zullen wij net als bij Karate Kid de klappen zelf moeten dragen. Wij zullen net als in de Bijbeltekst hierboven de man zijn die een fundering legt en niet verder komt. Jezus probeert uit te leggen dat wij ALLES moeten los laten en Hem op de eerste plaats te zetten. Betekend dat je niet meer aandacht aan hun mag geven enz? Nee, Jezus bedoeld dat wij Zijn harnas aan mogen trekken. Net als bij Iron Man!

Jezelf in een pak hijsen waarbij Jezus de controle heeft en jou alle bescherming kan bieden die op ons pad komen. Jezus is onze redder en Hij wilt dat wij Hem gebruiken als een harnas. Niet als leraar zodat wij alsnog pijn en moeite moeten doen. Nee, als helden die onoverwinnelijk zijn. Helden die het licht van God mogen uitspreiden over de wereld.

Ef 6:17  1Tenslotte nog dit: Word sterk door één met de Here te zijn en Zijn grote kracht in u te laten werken. 11 Bewapen u met alle wapens die God ons geeft. Dan zal de duivel met zijn slinkse streken u geen kwaad kunnen doen. 12 Want wij vechten niet tegen mensen, maar tegen onzichtbare wezens: De duivelse heersers en machten, die deze donkere wereld tiranniseren, een heel leger van boosaardige geesten in de onzichtbare wereld om ons heen. 14 Maak u klaar! Doe de gordel van de waarheid om en gesp het borstpantser van de rechtvaardigheid aan. 15 Trek de schoenen aan van de bereidheid om het goede nieuws van de vrede met God bekend te maken. 16 In elk gevecht zult u het geloof nodig hebben, als een schild waarop alle brandende pijlen van de duivel afketsen. 17 U zult niet zonder de helm van de redding kunnen of zonder het zwaard van de Geest, het woord van God. 18 Bid voortdurend en laat u daarbij leiden door de Heilige Geest. Verslap daarin niet, maar houd vol en bid onafgebroken voor de andere christenen.

Tja, en dan vraag ik mij af hoe het komt dat ik zo wispelturig ben. Mijn redding staat vast, mijn leven op aarde hoe ik die voortzet heb ikzelf in de hand. Geef ik het over aan de Heer of ga ikzelf strijden?!

Heb 4:12 Want het woord van God is vol van kracht en leven. Het is scherper dan het scherpste zwaard; het dringt in één keer door tot onze diepste gedachten en verlangens en snijdt alle delen los; het laat zien wie en wat wij werkelijk zijn.

Mijn afgelopen weken zijn weken geweest waarbij Gods woord weinig aan bod is gekomen. Bewust? Nee! Waarom? Omdat ik ook een mens ben en zolang ik op aarde leef, zal de aarde altijd een aantrekkingskracht hebben op mij. Ik begreep nooit waarom geestelijke leiders zoals Joseph Prince en Joyce Meijer vroeg in de ochtend een uur gaan bidden. Zelf sport ik (zodra het weer warmer wordt) om 6:00 uur buiten. Mijn dag begint met een blokje om rennen. Waarom niet met God? Waarom leer ik niet om mijzelf beter te beschermen tegen de gevaren die iedere dag opnieuw op mijn pad komen.

Doordat ik met deze blog bezig was, iedere dag. Kwam de harnas over mij heen. Het woord van God en de Geest van God en de liefde van Jezus Christus is zoveel meer dan een verhaal, een geloof of geschiedenis. Het is mijn bescherming!

Ik heb geleerd dat mijn positie niks is veranderd van het moment toen ik 12 jaar was en mijn hart aan Jezus heb gegeven tot het moment nu. Ik heb geleerd dat Jezus weg volgen niks te maken heeft met regels en wetten of iets moeten doen. Jezus weg volgen is eigenlijk iedere dag opnieuw Zijn redding aannemen en Zijn harnas aantrekken. Mijzelf iedere dag klein maken en weten dat ik het niet alleen kan! Dat is de weg volgen van Jezus, door Jezus op nummer 1 te plaatsen en iedereen om je heen, inclusief jezelf!

Lukas 14:27 in context 28 Maar begin er niet aan als u niet eerst hebt berekend wat het u gaat kosten. Want wie laat nu een toren bouwen zonder eerst prijsopgave te vragen? Hij moet weten of hij genoeg geld heeft om alle rekeningen te betalen.

Onze redding staat vast als een fundering. De vraag is alleen komen wij verder, bouwen wij verder?! Ik zal eerlijk zijn over wat het mij zal kosten, mijn prijsopgave;

€1000,- om andere mensen boven mijzelf te plaatsten
€900,- iedere dag het woord van God aannemen
€800,- mensen te vergeven die het eigenlijk niet verdienen in mijn ogen
€700,- accepteren het leven en de plek waar ik gezet ben om te dienen 
€600,- mensen om mij heen accepteren hoe ze zijn
€500,- niet mee te gaan in mijn verkeerde en lustige gedachtes
€400,- niet steeds negatief denken
€300,- mijzelf niet alleen en eenzaam laten voelen
€200,- geduld opbrengen en vertrouwen dat God voor alles voorziet
€100,- doorzetten en volhouden geen zelfmoord plegen
Totaal €
5,500

Prijslijst

  • Eeuwig leven kost € 0,00 euro het is een Cadeau die jij mag aannemen.
  • Gods liefde en zegen kost € 0,00 euro dit is de garantie op jou Cadeau. Onze garantie verzekerd ons van voorspoed en zegen.
  • Gods bescherming tegen al het kwaad kost mij persoonlijk € 5,500 euro.

Als jij mij zal vragen hoe ik deze Bijbeltekst (die hierboven vernoemd staat) moet lezen en wat het mij zal kosten en waarvoor. Dan staat hierboven precies vermeld hoe ik de bijbel lees. Onze redding en liefde van Jezus en God staat vast en is ons cadeau. In de weken dat ikzelf aan het stuur zat, heeft God mij door alles heen gezegend. Zijn zegen blijft stromen ook al hebben wij dat niet door of zijn wij er niet mee bezig. Zijn liefde voor ons, blijft stromen!! Daar kan niks aan veranderen.

De bescherming, het bouw proces en volwassen worden in mijn geloof. Dat kost mij wat! Is het verplicht? Nee! Is het nodig? Ja! Net als ieder vader of moeder wilt zijn of haar kind leren om met scherpe messen om te gaan. Leren om veilig over een druk kruispunt over te steken. Leren om met geld om te gaan enz. Wil je niks leren en ben je een verwende puber die op de bank blijft hangen? De liefde van een ouder veranderd niks en het avond eten zal voor jou blijven worden verzorgd.

Net als ieder ouder is het verlangen van God dat wij opstaan en leren om met Zijn woord om te gaan. Leren om naar buiten te treden en volwassen te worden in geloof. Leren om Jezus als harnas te gebruiken in plaats van een voorbeeld.

Ik heb in mijn ogen wellicht gefaald, in Zijn ogen ben ik wijzer geworden.
In mijn ogen ben ik zwak, in Zijn ogen begin ik sterker te worden.
In mijn ogen wil ik weer opnieuw beginnen, in Zijn ogen stap ik steeds verder.

Welke keuzes wij ook maken, welke domme fouten wij ook maken. Gods liefde voor ons blijft. Alle dingen die ik leer, neem ik mee in mijn levensjaren op aarde. Ik blijf vertrouwen dat God mij die droom/visioen die Hij heeft gegeven, dat die uit gaat komen.Dat ik een sterke vrouw ga worden die andere mensen inspireert en nieuwe energie geeft. Dat Gods geest iedereen om mij heen gaat aanraken, dat waar ik ben, Gods geest zichtbaar gaat zijn!

Dat is mijn droom en daarvoor mag ik iets betalen, zodat de duivel geen macht over mij kan uit oefenen. Zodat ik niet in twijfel raak of zelf gewond raak. Ik mag het harnas van God aantrekken en Jezus als schild gebruiken, Hij heeft immers de strijd al overwonnen! Waarom zal ik dan zelf nog moeten gaan strijden?! Amen

 

Geef een reactie

