In de laatste negen jaar is mijn lichaam veel veranderd geweest. Even een korte samenvatting; toen ik het huis uit ging op mijn achttiende, is mijn moeder met een dieet begonnen ‘Weet hoe je eet’. Voor die tijd heb ik nooit naar mijn eigen lichaam gekeken of ontevreden erover geweest. Ik was nou eenmaal wat steviger en de ander dun.

Toen mijn moeder heel veel is afgevallen, was dat het moment dat ik mij bezig ging houden met mijn eigen lichaam. Ik woog opdat moment rond de 75 kilo. Ik ging trouwen en na mijn trouwdag ben ik ook het dieet ‘Weet hoe je eet’ gaan volgen.

Dit was het eerste dieet wat ik ooit gevolgd heb. Ik raakte zwanger en kwam 30 kilo aan. Ik woog 103 kilo en ik kon mijn eigen veters niet meer strikken. Pff wat voelde ik mij anders.. Ik heb daarna nog één keer ‘Weet hoe je eet’ gedaan en verloor alle kilo’s weer.

Ik wilde graag nog één baby en raakte weer in verwachting en kwam 28 kilo weer aan. Nadat ik van mijn middelste zoon was bevallen ben ik begonnen met sporten voor het eerst. Ik volgde dit programma via YouTube.

Dit heb ik jaren thuis in mijn woonkamer gedaan. Deanne Berry heeft verschillende workouts waar ik dol op ben! Langzaam aan voelde ik mijn lichaam veranderen. Ik heb toen Sonja Bakker, Weight Watchers, Atkins dieet, Voedingszandloper enz..

Van alles gevolgd en overal wel iets van resultaat alleen HET DIEET VERANDERDE MIJ! Ik was niet mijzelf, maar iemand anders!!

Ik kreeg nog één zoon en kwam weer 29 kilo aan. Na deze zwangerschap wilde ik het anders doen! Ik wilde niet meer iets zijn wat ik niet ben!! Ik hou van Pizza en rode wijn.. Ik hou van pasta en chips en chocolade enz..

Wat ik ben gaan doen is alles op één hoop gegooid en dat eruit gehaald wat bij mijzelf past! Hoe?

Er zijn wat basis principes die voor iedereen van toepassing is, deze kun jezelf invullen naar eigen smaak en gewoontes. Die wil ik graag met jullie delen! Waarom? Omdat iedere vrouw of man wilt afvallen, het liefst zo snel mogelijk, maar vaak niet kan behouden of weer terug vallen naar hun eigen gewoontes. Dit is het jojo effect die ikzelf ook heb gehad en ervaren.

Om dicht bij jezelf te blijven met een paar aanpassingen val je af op jou eigen manier, je blijft jezelf en hou er lol in! Het blijft resultaat houden en het kost ook nog eens niet handenvol geld!


Stap 1

Om te beginnen, is het handig om eerst eens duidelijk te krijgen wat jij iedere dag eet en wat jij super lekker vindt?! Is dit pizza, rijst, aardappelen, wijn of patat.. Ga voor jezelf eens na waar jij dol op ben. Deze dingen die jij heb opgeschreven, BLIJF jij ook gewoon lekker eten!! Alweer een zorg minder! Of niet?!

Het gaat er namelijk niet om WAT je eet,
maar HOE je eet en WANNEER je eet?!

Stap 2

Ontbijt: Dit is een must! Je moet begrijpen dat ontbijten de belangrijkste maaltijd van de dag is. Je moet zo zien, dat als je een auto instapt en meteen vol toeren gaat, geen meter vooruit komt. Je maakt de auto zelfs kapot! De auto heeft het nodig om opgewarmd te worden zodat de motor kan gaan draaien.

Zodra wij met ontbijt onze motor hebben aangedraaid gaat jou lichaam de hele dag door vet verbranden. Doe jij dit niet! Dan zal om 12 uur bij de lunch jou lichaam deze maaltijd niet verbranden maar opslaan. Effect is hierdoor AANKOMEN i.p.v. afvallen.

Wat moet of kan je dan ontbijten?! Hier wat voorbeelden:
– Gebakken ei op brood met sinaasappelsap
– Brinta of havermout
– Kwark met fruit
– Pannenkoek met glas melk en een appel
– Muesli
– Croissant met jam en glas melk

Neem iets wat jij lekker vindt, zolang er maar een EIWIT product bij zit! Dit is de basis van mijn dieet. Om de 3 uur een eiwit product innemen. Kan jij slecht ontbijten, neem dan een glas melk of yogi drink. Maak het zo makkelijk mogelijk voor jezelf!

Ik eet in de weekenden bijvoorbeeld uitgebreid met een Croissant met jam en een glas melk. Soms een gekookt eitje met een afbak broodje. Heerlijk!


Stap 3

Zoals ik al aangaf om de 3 uur een EIWIT product eten. Wat zijn eiwitten, hier wat voorbeelden:
– Ei
– Kwark/yoghurt/vla
– Vis
– Vlees (rund en kip)
– Noten
– Melk/yoghurt drink/karnemelk
– Kaas
Allerlei soorten kaas, ik ben gek op brie ook dit tel ik mee als een eiwit product. Avonds bij de wijn een plakje brie en wat noten.

Waarom eiwit? Het weet hoe je eet dieet heeft mij uitgelegd en laten zien wat het met je lichaam doet. Door om de drie uur een eiwit product te eten, blijft jou motor draaien en vet verbranden. Stop jij met eiwit product eten, dan zal jou lichaam bij de volgende maaltijd het gaan opslaan. Jij zult merken dat jou honger gevoel gaat stijgen en meer futloos gaat voelen. Bloedsuiker spiegel raakt uit balans en krijg trek in suikers.

Ons lichaam is zo gebouwd dat het vroeger in de winter maanden met veel minder eten moest zien te overleven. Ons lichaam sloeg automatisch op en andere tijden brak het weer af. Onze generatie heeft overvloed aan voedsel in Nederland. Ons lichaam hoeft niks op te slaan. Alleen wij moeten ons lichaam zo sturen dat het ook niet hoef!

Dit doe je door de motor op gang te houden! De voedselzandloper spreekt over verschillende groepen niet samen eten om dit proces tegen te gaan. Hier kom ik later nog op terug.

Hier een voorbeeld van een basis menu:
07:30 Ontbijt: Gebakken ei met boterham
10:30 Tussendoor: Glas melk met stuk fruit
13:00 Lunch: Kwark met een cracker met kaas en een kop thee (Morocco)
16:00 Tussendoor: Stuk kaas (ongeveer 60 gram)
17:00 Diner: Sperziebonen met gebraden kippenbout en oven friet met mayo
19:30 Tussendoor: Glas melk
22:00 Tussendoor: Bakje vla

Je kunt ermee aan de slag op jou eigen manier! Stel jij hebt een verjaardag er is altijd wel een stuk kaas of gevuld eitje aanwezig. De meeste mensen hebben ook altijd wel melk in huis. Op sommige dagen als ik druk in huis bezig ben, drink ik alleen de melk en een boterham op de vuist tijdens het stofzuigen.

Weg met het wegen en meten! Weg met moeilijkere recepten die ik één á twee weken vol hou om überhaupt het geduld te vinden om te maken. Ik ben moeder van drie jonge kinderen en dit huis is vol aanwezigheid, waarbij er geen tijd is om rustig iedere avond paprika te snijden en alles af te wegen. Laat staan in de supermarkt opzoek gaan naar dat ene product waar ik nog nooit van gehoord heb!? Het kost mij heel veel tijd, geduld en geld. Ik wil genieten van het leven en van mijn kinderen. Een moeder zijn die ook mee eet in de Mc Donalds enz.


Stap 4

Nu heb ik jou wat gerechten meegegeven om toe te passen op jou eigen manier. Zolang je bewust bent van het eiwit product en om de drie uur wat gaat eten. De eerste drie dagen zal wennen zijn. Na drie dagen ga jij merken dat jij GEEN trek meer heb tussendoor en meer energie heb. Weg met het opgezette buik gevoel!

Nu gaat het erom HOE je eet?!?

In je achterhoofd dat je ALLES mag blijven eten, is het niet verstandig om iedere dag naar de Mc Donalds te gaan uiteraard. Je hebt zeven dagen in de week, hiervan moet je twee dagen lekker los gaan en extra’s toevoegen aan je maaltijden.

Nu heb ik door mijn ervaring van verschillende diëten wat inzicht gekregen in hoeveel calorieën sommige producten bevatten. Ik kan op een dag beetje inschatten hoeveel calorieën ik heb gegeten. Stel dat jij niks hierover weet, kan het handig zijn om de eerste periode een calorieën app bij te houden. Puur om inzicht te krijgen hoeveel calorieën sommige producten bevatten. Ik noem nu al een paar keer de Mc Donalds. Ik ben gek op de Big Mac en dan alles extra groot met dubbel frietsaus. Ik bestel dan wel een beker melk i.p.v. cola. Alles bij elkaar kost mij bijna 2000 calorieën wat ik over één dag moet eten.

Stel dat je geen app wilt bijhouden of al dat moeilijk gedoe. Dan helpt het om eens na te gaan hoe iets is gemaakt. Loop eens door je keuken kastjes heen en pak eens een product. Vraag jezelf af hoe dit is gemaakt. Komt dit van de boer af of is het eerst naar een fabriek gegaan en helemaal bewerkt?

Ga terug naar de natuur! Niet willen rekening houden met cijfers en afmetingen enz.. Eet de producten die zo vers mogelijk zijn in de vijf gezonde dagen. De andere twee ongezonde dagen ga jij wat ongezonder eten, verpakking etenswaren.

Maandag, woensdag, donderdag en vrijdag:
Zo dicht mogelijk bij de natuur gezond voedsel eten

Zaterdag en zondag:
Ongezonder eten

Nu denken mensen dat patat al ongezond is. Klopt dat? Nee! Patat is gezond en is puur gemaakt van aardappel en zout. Ik neem oven friet i.p.v. patat bij de snackbar die boordenvol vet bezit. Dat is het verschil! Zo is het ook met pizza. Zelf gemaakte pizza is super gezond. Deeg is heel natuurlijk! Brood net zo. Er zijn zoveel producten die niet zijn verwerkt op verschillende manieren. Je moet er alleen even moeite voor doen om in je eigen voorraad kast te kijken waar jou producten van zijn gemaakt.


Stap 5

Probeer een paar aanpassingen te doen. Ik ben gek op chips en chocolade en alcohol. Hoe kan ik dit op een verantwoordelijke manier toch blijven eten. Ik zal een paar tips geven waarbij je al zoveel calorieën bespaard iedere keer als je iets eet.

Chips – Naturel bevat alleen aardappel en zout
Chocolade – Het liefst puur chocolade en anders in de twee ongezonde dagen een stuk melk/wit chocolade.
Alcohol – Rode wijn is gezond voor ons lichaam en bevat het minste calorieën. Rose en witte wijn bevat vaak al het dubbele calorieën.
Mayo – Neem gerust een sausje, koop de magere mayo met de minste calorieën en suikers. Probeer jezelf niet in verleiding te brengen om de rustige vijf dagen maaltijden te bereiden waarbij je mayo gebruikt. Stel deze gerechten uit bij de ongezonde dagen.
Drinken – Frisdrank en alle sapjes zoveel mogelijk vermijden! Drink op de gezonde dagen één glas per dag en de ongezonde dagen twee á drie glazen per dag. Zo min mogelijk het liefst, maar blijf jezelf hierin!

De uitdaging ligt om vijf dagen rustig aan om de drie uur een eiwit product te eten met daarnaast wat je lekker vindt. Hou je van crackers, dan eet je een cracker. Hou je van een boterham, dan eet je een boterham met pindakaas. Zolang je jou eiwit product erbij blijft eten! Hoe de vijf gezonde dagen simpel en dicht bij de natuur!

De andere twee dagen verwen jezelf en blijf om de drie uur een eiwit product eten! Naast deze maaltijden eet je iets extra’s. Stuk chocolade met een glas rode wijn. Geniet ervan! Alles mag je eten en van genieten…


Stap 6

Om echt te gaan afvallen en om jou lichaam in goede conditie te behouden is BEWEGING niet weg te denken. Ik snap niet dat mensen willen afvallen zonder te sporten. Sporten is zoveel meer belangrijker dan alleen voor afvallen.

Zoals de meeste weten werk ik bij SportsPalace de Huet en adviseer ik mensen bij de stap zetten naar het sporten. Ik krijg heel veel verschillende verhalen te horen de afgelopen twee jaar waarom mensen willen of moeten sporten.

Sporten is meer dan bewegen, het is mentaal voor je hersenen cruciaal van belang om te sporten. Tijdens het sporten maakt jou lichaam Endorfine aan die voor goede nachtrust zorgt, gelukkiger gevoel geeft, concentratie vermogen versterkt enz. Endorfine werkt als antibiotica en komt vrij tijdens een bevalling. Dit wil al aangeven hoe belangrijk sporten is om geen klachten te krijgen. Denk aan bijv. hoofdpijn, rugklachten en vermoeidheid. Minder stress en gelukkiger gevoel, wie wilt dat nou niet?!?

Het beste is om in de vroege ochtend te sporten of begin van de avond. Ben jij een ochtend mens net als ik, probeer net als ik (straks met het mooie weer weer) om zes uur ochtend een half uurtje blok om te rennen. Men wat begint de dag al geweldig! Ben jij een avond mens, pak na het avond eten een groepsles mee in een sportcentrum.

Ook hierin is het belangrijk om te kijken wat bij jou past! Doe iets wat jij leuk vindt, een vriendin van mij vond ballet altijd geweldig. Ze is nu moeder van twee kinderen en is weer op ballet gegaan. Dit kan moeders! Ga iets doen wat jij leuk vindt en ga het weer oppakken. Kom in beweging!

Tip: Zorg dat er niet langer dan vier dagen tussen de volgende training is!

Voor mijzelf werkt het niet om in mijn agenda maandag, woensdag en zaterdag; sporten te zetten. Voor mij betekend het gelijk ik MOET nu iets doen! Als iets moet dan ren ik vaak snel de andere kant op.

Dus ik ga maandag sporten, de planning is woensdag weer te sporten. Ik laat er wel één rustdag tussen. Nu gaat de woensdag anders dan gepland en is er de mogelijkheid om naar donderdag te verschuiven. Mocht het donderdag niet gaan is vrijdag de dag waarop ik moet sporten. Het geeft mij iets meer vrijheid in mijn agenda en ik plan het geen eens in. Ik ga sporten en zodra ik weer zin heb dan loop ik weer een stuk.

Nu vindt ik hardlopen heel erg leuk en kost het mij weinig moeite om dit te doen. Daarom is het belangrijk om iets te gaan doen wat jij leuk vindt! Zoek je nog een leuke sportcentrum in Doetinchem. Kom dan een keer bij mij langs bij SportsPalace de Huet, dan help ik jou daarbij!


Stap 7

Welk sport kan je het beste uitoefenen voor afvallen. Met veel overgewicht is wandelen en zwemmen erg goed. Zodat er niet te veel druk op de knieën en heupen terecht komt. Zodra het lichaam meer kracht en energie heeft opgebouwd kan er meer intensiever getraind worden.

Denk bijv. aan hardlopen, spinning en cardio apparaten. Om af te vallen is het van belang dat je één tempo aanhoud en lange afstanden maakt.

Als jij bijv. wilt gaan hardlopen zal jij eerst rustig moeten opbouwen. Daarna kom je op een snelheid waarbij je nog kunt praten en dit tempo ga je steeds langer volhouden. Op den duur ren je misschien niet heel hard, maar ren je heel lang en ben jij puur aan het vet verbranden.

Daarnaast is het van belang bij welk sport je gaat doen, buikspieren en rugspier trainingen ontzettend belangrijk zijn tegen klachten en blessures. Deze oefeningen kun je thuis doen of in de sportschool. Om even kort samen te vatten.

Sporten om af te vallen is puur conditie training
op één laag niveau met lange afstanden.

Denk bijv. aan een auto op de snelweg. Ik kan vol gas 140 kilometer per uur naar Arnhem toe rijden. Dan ben ik bezig om mijn motor spiermassa te creëren. Dat de auto steeds krachtiger en sneller opgaat trekken. Doe jij dit met jou lichaam dan zal jou lichaam spiermassa gaan kweken en ontstaat er gespierde armen en boven benen. Daarnaast zal de weegschaal omhoog schieten omdat spieren zwaarder weegt dan vet.

Ga ik met mijn auto langzaam optrekken en rij ik rustig 100 kilo meter per uur naar Arnhem. Dan ben ik bezig om zuinig met mijn auto om te gaan en zal er weinig benzine verbruikt worden. Hiermee zal mijn auto steeds langer volhouden om ergens te komen.

Doe ik dit met mijn lichaam dan ben ik bezig om vet te verbranden en bouw ik geen intensief spiermassa op. Hierdoor zal jou vetpercentage omlaag gaan. Dit zorgt ervoor dat trap lopen, fietsen en rennen steeds gemakkelijker gaan worden. Conditie wordt opgebouwd.

Het is dus van belang om bij welke sport jij gaat uitoefenen, op één tempo (matig snelheid) lange afstanden maakt. Geen intervallen of tussen stop, maar uiteindelijk één uur achter elkaar door fiets, ren of zwem. Daarnaast één keer in de week kracht training om blessures te voorkomen. Versterk je buik en rug spieren door bijvoorbeeld een groepsles Crosstraining.


Stap 8

Samenvatting:

  • Om de drie uur een eiwit product eten.
  • Vijf gezonde dagen, dicht bij de natuur eten
  • Twee ongezonde dagen, geniet ook van al het verpakte en bewerkte voedsel
  • Drink zoveel mogelijk water, thee (met kaneel erin i.v.m. vet verbrand werkend) en af en toe een glas sap of frisdrank.
  • Alcohol voorkeur rode wijn en beperk op de gezonde dagen
  • Sport om de drie á vier dagen, zowel voor mentaal geluk als vetverbranding.

Ik heb hiermee jou al een heel eind op de goede weg geholpen! Er zullen vast nog heel veel dingen vergeten zijn die verteld had kunnen worden. Dus mocht jij vragen hebben laat het mij weten! Ik hoor het graag! Met alle vragen die ik nog binnen krijg kan ik ook andere mensen helpen die wellicht tegen hetzelfde aanlopen, net als jij!?


Bedankt voor jou aandacht en Zet Hem Op! Wees jezelf en geniet van het leven dat ons is gegeven!


Wil jij niet zelf aan de slag en ben jij opzoek naar iemand die samen met jou traint en jou eigen persoonlijke voedingsschema maak?! Dan is deze uitdaging voor jou:

challenge-banner
Bij SportsPalace de Huet klik op de afbeelding voor meer info

Graag verwijs ik jou door naar de website Gezond Jezelf! om dit artikel verder te lezen en meer te weten komen over om dicht bij jezelf te blijven met een paar aanpassingen val je af op jou eigen manier, je blijft jezelf en houd er lol in! Het blijft resultaat houden en het kost ook nog eens niet handenvol geld

Gezond Jezelf!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s